Mcm mana nak ke Maya Bay?

"bang,sekolah nak buat meeting masa kita cuti kat Thailand",kata bini aku.So aku pun terpaksalah ubah plan percutian kami.Perkara pertama yg aku kena buat ialah tukar tarikh penginapan kat hotel.Malangnya hotel yg aku dah booked tu dah full booked pada tarikh baru yg aku nak dan aku terpaksa cari hotel lain .berbalik kepada post aku yg awal,kebanyakan hotel kat Ao nang ada extra charge utk X'mas celebration.Maka aku terpaksa cari hotel murah kat area town yg x de extra charge.Selepas survey aku dpt buat booking di TharaPark View hotel.
Hotel ni sempoi2 saja dan chargenya adalah MYR70/night.Parking juga disediakan.Click link bawah ni utk review hotel ni.

http://www.booking.com/hotel/th/tharapark-view.en.html?aid=311984;label=tharapark-view-HCmdtKBzEQuml_Tzskxy2gS6861154753;ws=&gclid=CLeM76bFurQCFUx66wodA04AHw
Dah alang2 plan bertukar so aku pun plan utk singgah ke Hat Yai.Boleh relax sambil cari apa2 yg best kat area
 sana.Pilihan aku simple je.Yang ada parking dan bukan lah Lee Garden yg kena bom tahun ni.Selepas penat googling,dapat la book Novotel Centara Hotel Hat Yai.Harganya MYR180/night.

http://www.centarahotelsresorts.com/chy/chy_default.asp

So settle bab penginapan.Tapi Destinasi kami adalah Maya Bay.Mcm mana nak pergi.Mula2 aku consider utk parking kereta kat jetty dan naik ferry ke phiphi.
http://www.phiphi-ferry.com/
Kemudian dari phiphi aku naik longtail boat ke maya Bay.Cost utk kami semua dgn cara ni adalah MYR500.

Satu lagi option ialah dgn island hopping package dgn speedboat ke Maya Bay.
http://www.krabi-tourism.com/phiphi/maya-bay.htm
Total cost kami semua dgn cara ni ialah MYR480.Lebih kurang je dgn ferry tapi package ni ada:
  • Pickup dari hotel dan ke hotel
  • English speaking tour guide
  • Banyak stop ke pulau2 kecil
  • Makanan dan minuman disediakan
  • Snorkeling gear disediakan
So kitorang pun decide amik package ni.Saya advice book dari internet sbb x perlu bayar dulu.Kalau contohnya hari tour anda tu ribut,anda boleh cancel last minute.Rajin tgk weather forecast juga ye.
bersambung...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan