Kedai Makan Sedap: Zaina Restaurant, Hatyai

Dah banyak kali saya ke Hatyai dan setiap kali saya akan cuba mencari kedai makan yg baru. Selain mencari bahan baru untuk blog ini, saya masih mencari2 restoran terbaik di Hatyai. Bagi saya restoran yang berada di tengah2 town Hatyai tak lah sesedap mana dan mahal pula tu. Lagipun masakannya dan rasanya tak jauh beza dengan apa yang boleh didapati di Malaysia sebab tukang masak berasal dari Pattani.
   So satu pagi saya nekad keluar dari Hatyai central dan cari port2 sarapan melayu Thai. Jalan punya jalan saya ternampak ada gerai dan ada pak haji dok sembang makan disana.

Lokasi: Hatyai Utara( near Big C)
GPS: 7.034547, 100.468447
Serving: Roti canai, murtabak, pulut daging, nasi kerabu, nasi ikan, pulut manis dan banyak lagi makanan tradisional melayu Thailand yang unik.
Operation time: 7am Thai time breakfast, lunch and dinner
Waiting time: self service
Capacity: about 100 persons
Parking: roadside
Toilet: provided
Tempat basuh tangan: ada
Babychair: ada
Entertainment: x ada
MY comment: Deserve to be one of the best Hatyai halal restaurant. Makanan disini memang unik, selesa dan inilah satu satunya restoran yang saya amat berpuas hati di Hatyai setakat ini.Rasanya kami makan banyak semacam tapi kos makan sekeluarga hanyalah THB169.





Pulut Daging & Pulut Manis










Dimsum Salmon










Bentuk dan inti pau yang unik







Versi makan tengah hari dari 2nd visit kami ke sini...








Bangkok taste Tomyam






Kerabu seafood




Tembikai dipotong ikut bentuk pokok pine
Rasanya jauh beza dari kebanyakan restoran Thai di Malaysia dan setiap hidangan di " treated well". Tengok sekali mmg tak sabar nak makan. Antara kedai makan yang sedap di Hatyai.Gabungan resepi terbaik and really nice food in Hatyai!! Khob Khun Krab

tolong share kan.