Rugi ke join takaful tapi tak dapat pampasan?

 Hai assalamualaikum semua. kali ini saya nak ulas tentang Adakah anda rugi jika anda sertai Takaful tetapi tidak berpeluang mendapat sebarang pampasan .  

 Mungkin ada sesetengah orang yang berpendapat Jika aku meninggal dan waris aku dapat duit, ini bermakna aku menang. sebaliknya Jika aku hidup dan waris aku tak dapat duit pampasan, ini bermakna aku kalah. Saya ingin tanya ada kembali Adakah anda ingin hidup ataupun anda ingin mati? Adakah anda mahu sihat atau anda mahu sakit?

seperti saya pernah Terangkan melalui video sebelum ini Takaful menggunakan konsep tolong menolong sesama ahli yang mempunyai risiko yang sama seperti kematian, hilang, upaya kekal dan juga sakit. Jika anda tidak berpeluang untuk menggunakan wang pampasan Takaful, sepatutnya anda bersyukur bahawa anda tidak ditimpa musibah. sebaliknya sumbangan yang anda berikan setiap bulan kepada pihak Takaful digunakan untuk menolong peserta-peserta yang mengalami musibah. Jika niat anda Betul insyaallah anda juga mendapat pahala daripada sumbangan yang anda berikan setiap bulan. Sebab itu ianya dipanggil sumbangan takaful dan bukannya bayaran takaful. Sumbangan anda ibarat sedekah.

 bayangkan Jika anda bersedekah setiap bulan secara konsisten, mesti banyak ganjaran yang anda akan dapat. kadang-kadang ganjaran datang bukan dalam bentuk wang ringgit sahaja tetapi dalam pelbagai bentuk contohnya sihat, ketenangan, keluarga yang baik dan pelbagai lagi 

Versi YouTube
https://youtu.be/zEaCQ09z_Ck

Tiada ulasan:

Catat Ulasan