Resipi: cara masak nasi guna periuk tekanan tinggi noxxa

 Baru-baru ni saya balik ke kampung dan di kampung saya ada satu periuk tekanan tinggi Noxxa tapi jarang digunakan oleh mak saya. Sebaliknya periuk Noxxa di rumah kami yang dihadiahkan oleh mak saya kerap digunakan dalam masakan seharian. Saya dapati mak saya masih lagi menggunakan periuk nasi untuk memasak nasi. Bila saya tanya kenapa tak nak pakai periuk Noxxa untuk masak nasi, mak saya menjawab yang dia tak tahu cara nak menggunakannya untuk memasak nasi.

 Mungkin ada ramai di sana yang masih lagi tak tahu menggunakan periuk Noxxa untuk memasak nasiacam.mak saya. Maka kali ini saya nak kongsikan cara-cara memasak nasi dengan menggunakan periuk Noxxa

 Tak ramai tahu kelebihan memasak nasi dengan menggunakan periuk tekanan tinggi bukan sahaja kerana ianya lebih cepat masak, tapi jumlah nutrien yang kekal selepas proses memasak juga lebih tinggi berbanding proses memasak nasi cara biasa iaitu cara rebusan.  Apabila kadar nutrien nya tinggi, bermakna rasa masakan dengan menggunakan periuk tekanan tinggi lebih sedap berbanding biasa.

 Keluarga saya hanya menggunakan dua pot nasi untuk satu hari. Satu pot nasi bersamaan dengan 150 gram. Masak nasi dengan menggunakan periuk Noxxa ni perlu ada alat sukatan yang betul. Kalau tidak hasilnya akan menjadi terlalu keras, lembut atau hangus. Ya masak nasi dengan menggunakan periuk Noxxa pada awalnya amat susah. Saya sendiri pun banyak kali cuba dan tidak berjaya. Akhirnya saya dapat satu formula yang confirm nasi menjadi ok. 

 Formula paras air mesti 1 garis jari telunjuk yang selalu digunakan untuk memasak nasi menggunakan periuk nasi tidak boleh digunakan jika kita memasak menggunakan periuk tekanan tinggi.

 Alatan untuk sukat mesti betul supaya anda memasak dengan lebih yakin.  Selain itu alat sukat ini juga digunakan untuk memastikan tiada pembaziran. Alat ni boleh dibeli dari kedai DIY, Happy Home dan seumpamanya.
1. Basuh 300gram beras dan buang air beras. Guna untuk siram pokok pun ok.
2. Masukkan air sama sukatan dengan beras tadi.
3. Tutup periuk noxxa dan tekan high pressure 6 kali.
4. Pastikan tombol/injap diatas periuk menunjukkan pressure.
5. Siap.


 Di belakang rumah saya terdapat pokok limau purut yang banyak daunnya. Selalunya bila saya masak nasi saya akan letakkan daun limau purut sekali. Rasanya lebih enak dan baunya pun lebih menarik.

 Terima kasih kerana membaca dan selamat mencuba

Tiada ulasan:

Catat Ulasan