Dilema baik buruk markup loan rumah

 Kebanyakan projek perumahan di Malaysia kini menawarkan rebat sebanyak 10 peratus dari harga rumah. Ini bertujuan untuk memudahkan pembeli yang hanya layak memohon pinjaman bank 90% membeli rumah mereka.

 Contohnya jika rumah tersebut dijual pada harga RM500,000 dan kemudian pihak pemaju menawarkan 10 peratus rebate, ini bermakna pembeli dapat penjimatan sebanyak RM50,000. Secara tak langsung harga rumah yang dibeli tadi sebenarnya adalah RM450 ribu sahaja. 

Namun ada sesetengah pembeli yang layak untuk full loan atau 100% loan cenderung untuk menukarkan rebet ini kepada markup.  
Bermaksud dari memohon pinjaman sebanyak RM450,000;  golongan ini terus memohon loan sebanyak RM500,000 mengikut harga asal.  Dengan ini mereka ada lebihan sebanyak RM50,000 yang boleh digunakan untuk kegunaan renovation rumah ataupun hal-hal lain.
 Ramai kakitangan tentera yang membuat pinjaman koperasi dan mengalami masalah untuk membayar hutang koperasi setiap bulan.  Oleh kerana itu ada dikalangan anggota tentera yang mengambil keputusan untuk membeli rumah semata-mata untuk menutup hutang koperasi. Walaupun ianya nampak seperti jalan mudah tapi sebenarnya ia hanya ibarat gali lubang dan tutup lubang.

Cuma hutang bank ini mempunyai tempoh pembiayaan yang lebih panjang. Bila jumlah hutang dibahagi dengan tempoh pembiayaan yang lebih panjang, ianya membuatkan hutang bulanan koperasi ini nampak sedikit setiap bulan. Contohnya mungkin selama ini mereka membayar RM800 sebulan untuk hutang koperasi, tapi selepas membuat markup loan mereka mungkin hanya perlu membayar RM200 sebulan. 

 Itu adalah serba sedikit pengenalan dan kebaikan markup loan rumah. Jom kita berbincang tentang keburukannya pula. Untuk ini saya ingin menginspirasikan kisah benar tentang seorang individu yang membeli rumah di pantai timur yang markup loan sehingga RM100 ribu lebih. Ya. Memang ada developer yg kecil kecilan yang boleh aturkan untuk mendapatkan pinjaman yang lebih. Saya pun tak pandai nak ulas lanjut tapi ianya wujud. Individu tersebut sebenarnya tinggal di pantai barat Malaysia dan tidak ada kena-mengena langsung dengan pantai timur. Tiada adik beradik atau saudara mara pun di sana dan beli rumah tersebut hanya semata-mata untuk menutup hutang. 

Ku sangkakan panas hingga ke petang rupanya hujan di tengah hari. Individu tersebut mengalami masalah kewangan yang lebih serius membuatkan beliau terpaksa menjual rumah tersebut.

 kita kena ingat bahawa bila kita membuat markup loan untuk menutup hutang lama, kita kena ingat bahawa kita sekarang cover 2 hutang dalam satu akaun. Pertama hutang yang kita buat pada awalnya dan kedua adalah hutang rumah baru yang kita beli. 

Orang lain yang tidak markup hanya perlu membayar RM1000 sebulan tapi anda yang markup loan terpaksa membayar 1200 sebulan untuk rumah yang sama. Maka kini kita mengalami dilema kewangan yang baru. Antara jalan keluar yang ada adalah menjual rumah tersebut. 

Bila kita membuat keputusan untuk menjual rumah, pertamanya mestilah kita membuat penilaian tentang berapa baki hutang kita. Contoh rumah tersebut mempunyai baki hutang sebanyak RM300 ribu; mesti kita nak jual rumah harga lebih dari itu untuk mengelakkan kerugian.

 Namun ketika itu ada beberapa rumah lain di taman perumahan yg sama dijual pada harga RM200 ribu. Mula mula bila kita dapat tahu, agak sukar kita nak percaya dan marah mengapa orang lain jual dengan harga yang jauh lebih rendah dari harga kita. Namun setelah kita selidiki rupanya mereka boleh jual murah sebab hutang mereka sedikit. Dulu mereka tak markup loan. Bila jadi begini, adakah kita rasa wujud pembeli yang bermurah hati membeli rumah kita berbanding rumah orang lain?

Mesti tidak kan? Maka tinggallah kita dalam masalah kewangan yang lebih dalam yg menjerumus ke arah kebangkrapan. Maka nasihat saya buatlah keputusan dengan bijak sebelum membuat pinjaman. Moga perkongsian ini memberi manfaat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan