Macam mana kiraan dividen dan bonus ASB untuk orang yang rajin keluar masuk duit?

Kebanyakan orang tahu yg ASB hanya akan umumkan kadar dividen dan bonus setiap hujung tahun. Tapi bagaimana pula jika kita rajin masuk keluar duit ASB dalam setahun, sebulan atau seminggu? Bagaimana kiraannya?


Saya rancang untuk masukkan semua pendapatan saya ke ASB setiap bulan dan keluarkan sedikit untuk perbelanjaan bulanan. Berbaloi ke cara macam ni dan bagaimana kiraan keuntungan? Untuk ini saya telah ke Maybank untuk dapatkan nasihat.

Menurut pegawai bank disitu; ASB akan mengira keuntungan berdasarkan nilai simpanan terendah kita pada setiap bulan. Sebagai contoh jika kita ada RM100,000 pada awal bulan dan di pertengahan bulan kita keluarkan RM10,000; kemudian kita masukkan semula RM7,000 dihujung bulan; ASB akan mengira keuntungan kita berdasarkan RM90,000 dan bukannya RM97,000. 

Kalau jika kita ada RM100,000 pada awal bulan dan di pertengahan bulan kita keluarkan RM10,000; kemudian kita masukkan semula RM20,000 dihujung bulan; ASB akan mengira keuntungan kita berdasarkan RM90,000 dan bukannya RM110,000.

Wallahualam 
 
Untung ke kalau buat cara ni? Bagi saya masih berbaloi dari simpan jumlah yg besar di akaun simpanan bank. Anda pula bagaimana? Moga info ini memberi manfaat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan