(Selesai)Masalah alarm kereta Honda kerap berbunyi tanpa sebab diketahui

Kebanyakan pemilik kereta Honda mesti pernah alami alarm kereta kerap berbunyi tanpa sebab yang mereka ketahui. Termasuklah saya pada mulanya. Mungkin kereta jenama lain pun ada masalah yg sama tapi kebanyakan kes yg saya jumpa selalunya Honda. Pada mulanya saya ingatkan pintu tak rapat, parking tak rata atau memang ada masalah software. Selalunya berlaku ketika saya balik kampung.

Namun ada kejadian yang membuatkan saya yakin bahawa serangga adalah pencetus kepada bunyi alarm. Dalam kes saya, selalunya lalat sebab di kampung saya di Sungai Wangi, Perak memang banyak lalat.  Kadangkala bila lambat tutup pintu kereta, ada lalat yang berjaya masuk. Bila check lepas alarm berbunyi, memang ada lalat bersembunyi dalam kereta. Bila dia terbang , itu yang trigger alarm untuk berbunyi.

Namun dari sembang sembang dengan beberapa lagi orang yang pernah menghadapi masalah ini, ada beberapa lagi serangga yang menjadi pencetus bunyi alarm kereta. Antaranya lipas, nyamuk, ulat dan mungkin serangga yang berbahaya.

Tak percaya? Ketika bunyi segera ke kereta tengok serangga apa yang ada. Sensor terletak atas dekat dengan cermin tengah. Button sensor dekat lutut kanan logo mcm wifi dlm kereta.
Penyelesaian jangka pendek....tekan butang lambang yg macam Wi-Fi tu untuk off kan sensor. Sensor tu untuk kebaikan sebenarnya. Manalah tahu kita tertinggal anak dalam kereta, ataupun ada ular masuk dalam kereta.

Penyelesaian jangka panjang

Sediakan kain /atau apa2 benda yang sesuai, letak dekat pijak kaki penumpang hadapan.. Sediakan penyembur nyamuk. Spray pada kain tersebut. Lebih2 spray tu ye.. tutup rapat pintu kereta lebih 4 jam. Sebaiknya pada malam kita nak tidur tu/ tak guna kenderaan.. Hujung minggu lagi cun..

Percayalah, esok akan jumpa banyak serangga kecil termasuk lipas2 akan bergelimpangan di merata2 dalam kereta.. tak percaya cubalah.. 
Tiada lagi gangguan alarm berbunyi tengah malam.. jika 2-3 bulan muncul semula, boleh ulang lagi...

Jika ada rakan yang mencuba, sila share sini ya... 

Tq.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan