Nasi Hujan Panas Pak Mat Baling: Kelazatan Warisan Diteruskan oleh A&F Hujan Panas Catering


Pekan Baling, satu lagi destinasi pelancongan yang diketahui oleh warga utara. Jauh di sempadan Malaysia-Thailand, terdapat sekeping syurga kulinari yang tiada tandingannya - nasi hujan panas Pak Mat. Semenjak arwah Pak Mat meninggalkan kita kelezatan nasi hujan panas yang diusahakan beliau kini diteruskan oleh anak beliau dengan nama A&F Hujan Panas Catering.
Komen-komen pengguna dalam Facebook post mengenai nasi hujan panas ini cukup membuktikannya. Antara komen-komen terkini yang membangkitkan minat ramai adalah:

1. "Lokasi tengah2 bumbung uptown baling. Memang sedap bawah bumbung jalan sharif murah gila.
Sedap...nasi lauk dia...kena beratur la klu nk mkn."

Bagi sesiapa yang pernah merasai kelazatan nasi hujan panas Pak Mat, pasti akan dapat merasakan nasi lembut dan rempah yang sedap yang dihidangkan bersama pelbagai pilihan lauk-pauk. Namun, beratur panjang masih menjadi satu isu yang tidak dapat dielakkan.
2. "Dh lama tak makan nasi hujan panas ni...rinduu nye nk mkn...tak tau bila dpt blik kmpg."

Bagi mereka yang telah berpindah ke luar kawasan Baling, rindu akan nasi hujan panas ini tentu akan melanda diri mereka. Tidak ada pengganti sejati yang dapat memberikan kepuasan selain dari kelazatan warisan keluarga Pak Mat.

3. "Memang sedap ...Kami sekeluarga pelangan tetap...klau p lambat kena beratur pnjang..."

Kejujuran dari pengguna ini membuktikan bahawa nasi hujan panas Pak Mat memang sentiasa memberikan kepuasan rasa yang tak terbandingkan. Meskipun beratur panjang adalah lumrah, mereka berpendapat kesabaran yang dilakukan berbaloi dengan kelazatan yang tiada tandingan.

4. "Kami baru mai ahad lps selepas 18 thn pindah ke ipoh. Rasa masih sama👍👍👍
Sesiapa yg datang ke pekan Baling,,klu x layan nasi ni x sah,,nasi hujan panas arwah Pak Mat the legend in Baling Town.."

Sebagai keluarga yang telah pindah ke luar kawasan Baling selama 18 tahun, mereka tetap mengekalkan rasa kerinduan dan kepuasan terhadap nasi hujan panas Pak Mat. Senang dikatakan, nasi hujan panas ini begitu legenda di Pekan Baling sehingga boleh menjadi salah satu magnet percutian kepada sesiapa yang berkunjung ke Pekan Baling.

5. "Sedap tapi dok beli dulu ada org selalu potong line boh sendiri...kita trauma senior potong kita dok asrama dlu .mai turn kita ayam abih."

Walaupun kepuasan menikmati nasi hujan panas ini menjadi sesuatu yang tiada kesudahan, tetapi ada juga isu yang mempunyai ruang untuk diperbaiki. Perkara seperti memotong line atau menyelit sebelum giliran yang disebut oleh pengguna ini tetap menjadi masalah yang mencetuskan perasaan tidak puas hati di kalangan pelanggan yang lain.

6. "Masa keja dkt baling dulu ada juga beli,masa tu arwah pakmat masih ada,sedap mmg sedap..tpi yg kurang puas hati masih tu,ada seorang ni..mai2 terus cedok nasi sndri...mcm tak ada apa2..yg kita ni bratur punya la lama...,dia senang2 terus mai cedok ja..mmg sakit hati la..,harap2 mai generasi ni x dak dh perangai mcm sepet ni."
Dalam mengekalkan keharmonian, adat dan adab penting terus dijunjung tinggi. Pengguna ini menitipkan harapan agar generasi masa depan tidak mewarisi perangai yang tidak sopan seperti ini, yang boleh merosakkan keharmonian dalam merasai kelazatan nasi hujan panas Pak Mat.

7. "Subuh buka dah... Mai la ni ka tinggal lauk daging ayam ja, ikan pun habih dah. Pukul 9 keatas lauk dan nak habis."

Antara waktu yang paling sibuk pada tempoh pelayanan nasi hujan panas Pak Mat adalah dari subuh sehingga awal pagi hari. Dalam waktu ini, banyak pilihan lauk-pauk sudah habis diambil oleh pelanggan yang sudah beratur panjang sejak awal pagi. Oleh itu, bagi yang ingin menjamu selera dengan pilihan lauk yang lebih banyak, disarankan datang sebelum pukul 9 pagi.

A&F Hujan Panas Catering adalah pengusaha terbaru yang meneruskan kejayaan warisan nasi hujan panas Pak Mat. Dengan keazaman dan kesungguhan anak beliau, populariti nasi hujan panas ini semakin meluas dan menjadi tarikan yang tidak terhingga. Di mana lagi anda dapat menikmati nasi hujan panas dengan kelazatan yang betul-betul mengasyikkan? Inilah Pekan Baling - antara destinasi pelancongan yang terkenal di utara. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan