Panggung Mini Cahaya: Tempat Bersejarah Bagi Peminat Filem "Aksi" di Pulau Pinang


Dalam era peredaran teknologi yang pesat pada hari ini, panggung wayang mini Cahaya mungkin sudah tidak diketahui oleh ramai. Terletak di Jalan Abu Siti, Pulau Pinang, pawagam kecil ini hanya diketahui oleh orang tertentu sahaja. 

Apabila ada seorang pengguna Facebook yang menyatakan bahawa hanya orang tertentu yang mengetahui tentang pawagam ini, ianya telah mengimbau nostalgia dikalangan segelintir pengguna Facebook lain. 

Seperti yang disebutkan oleh salah seorang komentator dalam post tersebut, filem-filem aksi yang ditayangkan di sini menarik dan penuh dengan aksi. Selain itu, ada juga komentator yang berkongsi kenangan mereka mengenai panggung ini, yang hanya dimasuki oleh penonton lelaki pada masa lampau. 
Dalam post tersebut juga terdapat komen yang menyatakan perbezaan antara pawagam mini Cahaya dengan pawagam lain. Salah seorang komentator menyatakan bahawa panggung ini mempunyai resepi tersendiri, dengan gambar di depan pintunya menampilkan watak hebat seperti Rambo. Ini mungkin menggambarkan aura kesatria dan ketangkasan yang terdapat dalam filem-filem yang ditayangkan di sini. 

Selain itu, dalam post tersebut juga dipuji bahawa cerita dalam pawagam ini penuh dengan pelbagai aksi dan kejutan. Walaupun tidak disebutkan secara khusus, komen tersebut mungkin merujuk kepada cerita-cerita yang menarik dan mendebarkan yang ditayangkan di panggung ini. 

Terdapat juga komen yang lebih jenaka mengenai filem-filem aksi di pawagam mini Cahaya. Salah seorang komentator menyindir bahawa watak dalam filem aksi seringkali tidak mati, walaupun terkena tikaman. 
Panggung mini Cahaya menjadi ikon bagi peminat filem aksi di Pulau Pinang pada tahun 80-an.  Oleh kerana penguatkuasaan dan kesedaran dalam hal agama, pawagam ini sudah tiada lagi. Namun, bagi mereka yang mengenang zaman keemasan pawagam ini, ia menyimpan kenangan yang manis. 

Walaupun pawagam mini Cahaya sudah tidak ada lagi, ia tetap menjadi tempat yang bersejarah dalam dunia pawagam Pulau Pinang. Keunikan dan kenangan yang terkandung di dalamnya menceritakan sebuah cerita yang unik dalam industri filem di Malaysia. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan