Cara nak bagi gambar cantik dari Astro Ultrabox

Anda ada TV mahal tetapi malangnya bila anda sambungkan ia ke Astro ultrabox, kualiti gambar yang dihasilkan tidak seperti yang anda harapkan. Jom saya tunjukkan cara macam mana kita nak dapatkan kualiti gambar yang lebih baik dari Astro Ultrabox.  Antara faktor utama mengapa kualiti gambar tidak seperti yang kita harapkan adalah kerana setting yang dilakukan oleh kita ataupun mungkin juruteknik yang datang untuk installl ultrabox kita tidak padan dengan TV kita.

Selalunya jika kita tidak tahu tentang sesuatu, kita akan lebih cenderung untuk set ke auto. Mungkin itu adalah jalan selamat. Tetapi bila kita setting pada auto, kadang-kadang ultrabox akan lebih cenderung menghasilkan gambar dengan kualiti yang rendah yang mungkin bertujuan untuk menjimatkan data yang digunakan untuk dipindahkan ke TV. Mungkin juga ada masalah kelajuan Internet pada pakej ataupun kawasan anda yang membuatkan Astro Ultrabox cenderung untuk beroperasi dengan data yang rendah. 
Maka untuk kita tukar setting ni adalah kita harus ke bahagian setting di Ultrabox. Kemudian turun bawah ke bahagian audio dan video. Kemudian kita ke bahagian video resolution dan di sini kita boleh nampak ianya diletakkan pada auto. Kita perlu tukar bahagian ini ke resolusi yang sama dengan TV kita.

Contohnya kalau TV kita adalah 4k, maka kita tukar setting ini ke 4k. Kalau TV kita hanya support full HD, maka kita tukar setting ke kepada full HD 1080p. Ada 2 pilihan sebenarnya untuk resolusi 1080 iaitu p dan I. Mungkin ada yang akan tanya apa beza antara 1080p dan 1080i. Secara mudahnya jika anda selalu menonton filem yang aksi anda mungkin perlu setting kan ia kepada 1080p kerana ia akan menghasilkan gambar yang lebih lancar berbanding dengan 1080i. P adalah singkatan untuk Progresif. 
TV saya adalah 4k maka saya akan setting kan dia kepada 4k. Kemudian kita akan ke TV resolusion test dan tekan confirm jika tulisan nampak tajam. 

Kemudian tekan channel yang ada menyiarkan gambar dalam resolusi 4k. Seperti saya, saya lebih suka untuk Test kualiti gambar di Channel 549 Love Nature sebab ini cara paling cepat untuk saya capai channel 4k yang saya langgan melalui Astro. Saya juga ada langgan Netflix yang mempunyai 4k dan Dolby Atmos. Anda juga boleh cuba Netflix untuk test kualiti gambar dari Astro Ultrabox anda. 

Kini anda dah tahu cara untuk menghasilkan gambar yang cantik setara dengan kualiti TV anda. Harap maklumat ini membantu. 

Tolong like dan subscribe channel ini sebagai tanda sokongan. Terima kasih dan jumpa lagi. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan