Cara nak elak scammer telegram

 Semalam saya dapat satu mesej di Telegram dari salah seorang kenalan dalam bidang hartanah. Dalam mesej tersebut beliau menyatakan bahawa saya punya ic atau kad pengenalan telah digunakan untuk dalam grup my homestay untuk scan orang. Bila dapat mesej seperti ini tentunya kita akan berasa panik dan kita akan terus menjawab dan meneruskan perbualan dengan si penghantar mesej. 
Tapi nasib baik saya bijak kali ini apabila saya telah menghantar WhatsApp ke kenalan tersebut dan kenalan tersebut juga telah membalas WhatsApp saya dengan menyatakan bahawa telegram beliau telah digodam. Begitu juga dengan kejadian sebelum ni dimana ada satu mesej di telegram yang saya terima bertanyakan adakah kita hendak menonton filem secara percuma. 

Bila dapat mesej seperti ini sudah tentunya ramai di antara kita yang akan menjawabnya ya dan kita akan teruskan perbualan hinggalah kita akan tersedar yang kita akan ditipu. Nampaknya ada 2 taktik yang digunakan oleh Scammer di telegram iaitu dengan menawarkan sesuatu yang terlalu bagus yang susah kita nak tolak atau membuatkan kita jadi panik.

 Tapi satu tips yang saya nak kongsikan disini adalah apabila kita dapat mesej mesej seperti ini kita haruslah menghantar WhatsApp ataupun terus call pemilik pemilik akaun telegram tersebut untuk memastikan bahawa yang menghantar mesej tersebut adalah beliau sendiri atau scammer. 

Sekarang anda dab tahu cara nan mengelak dari jadi mangsa scammer di Telegram. Mohon sebarkan dan diharap tips ini berguna

Tiada ulasan:

Catat Ulasan