Cara memasak beras perang dengan betul dan dengan menggunakan periuk tekanan noxxa

Assalamualaikum semua! Kali ini saya ingin menunjukkan cara yang betul untuk memasak beras perang. Seperti yang kita semua ketahui, beras perang memiliki khasiat yang lebih baik daripada beras putih kerana kandungan mineral dan seratnya yang lebih tinggi.
 Bermacam-macam jenis beras perang ada, tetapi yang terbaik adalah beras perang Unpolished. Kaedah memasak beras Unpolished dan polished berbeza, jadi saya akan membuat video yang berbeza untuk memasak beras perang polished.


Tanpa membuang masa, mari kita mula memasak. Pertama, kita ambil 3 pot beras. Satu pot beras bersamaan dengan 150 gram. Jadi, beras yang saya gunakan adalah 450 gram. Kemudian, basuh dan rendamkan beras tersebut dengan kadar air lima kali ganda dari jumlah beras. 

Menurut kajian saintifik, rendaman ini mampu mengurangkan kadar arsenik dalam beras perang sebanyak 80 peratus. Selain itu, ia juga dapat mengeluarkan bahan phytic asid yang menghalang penyerapan mineral dari beras perang. Biarkan rendaman tersebut selama 4 jam.

 Kemudian, buang air dan bilas beras. Setelah itu, masukkan air dengan jumlah yang sama dengan beras dan tambahkan 100 ml air lagi. Jadi, jumlah air yang saya gunakan adalah 3 pot dan tambahan 100 ml. 

Kemudian, masukkan beras ke dalam periuk Noxxa dan tekan butang high pressure selama 7 kali. Sekarang, nasi sudah siap dan mari kita tengok hasilnya. Nasi ini cantik, tidak terlalu keras dan tidak terlalu lembut.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan