Cara nak tulis huruf yang mempunyai tanda diatas dengan Android phone

Assalamualaikum semua. Dengan teknologi yang semakin canggih sekarang ini, ramai orang mula menggunakan teknologi A.I dengan lebih meluas termasuklah penggunaan suara A.I. Mungkin ramai yang mengatakan bahawa bahasa Melayu adalah bahasa yang mudah untuk dipelajari. Tapi apabila kita mula menggunakan A.I, baru kita sedar bahawa bahasa Melayu agak sukar untuk dipelajari kerana terdapat beberapa perkataan yang tulisan yang mempunyai sebutan berbeza contohnya air, perang, berang dan pelbagai lagi perkataan yang seumpamanya. 

 Bila kita ingin menggunakan perkataan-perkataan seperti ini di dalam A.I, kita akan menghadapi masalah untuk menaip huruf yang sepatutnya untuk sebutan tersebut. Dalam konteks ini adalah tulisan yang mempunyai huruf yang mempunyai tanda di atasnya. Kali ni saya nak tunjuk cara macam mana kita nak mendapatkan tulisan yang mempunyai tanda di atasnya.
Mula-mula kita tekan bahasa papan kekunci di bawah itu selama 2 saat. Kemudian akan keluar input bahasa . Selepas itu kita pilih setting bahasa dan di atas sekali kita boleh nampak ada bahasa Aceh. Kita pilih bahasa itu. Setelah bahasa Aceh itu diaktifkan di dalam handphone kita, maka kita sudah boleh menggunakannya. 

Sekarang jom kita tukar sebutan beras perang kepada sebutan yang sepatutnya. Untuk mendapatkan huruf e dengan tanda di atas, kita perlu tekan selama dua saat dan kemudian kita akan nampak ada beberapa pilihan yang akan diberikan kepada kita. Pilih huruf yang kita nak dan kemudian jom kita dengar apa yang akan disebutkan untuk perkataan ini. 
Selepas guna, jangan lupa kembalikan Mode bahasa ke bahasa Melayu. Sekarang anda dah tahu caranya. Sekian terima kasih

Tiada ulasan:

Catat Ulasan