Individu Melaporkan Makanan Ditempah Melalui Grab Disyaki Dimakan Oleh Penghantar

Seorang individu telah melaporkan kes suspek makanan yang ditempah melalui aplikasi Grab disyaki dimakan oleh penghantar. Kejadian ini telah menimbulkan kerisauan dalam kalangan pengguna aplikasi berkenaan dan juga menimbulkan kebimbangan terhadap keselamatan makanan yang ditempah.
Menurut individu tersebut, beliau sedang berada di bawah bangunan sedang lepak dengan kawan-kawan ketika penghantar makanan tersebut menghubungi beliau untuk memberitahu bahawa beliau sudah tiba di lokasi tempahan. Namun, individu tersebut menyatakan bahawa beliau tidak melihat sebarang tanda kedatangan penghantar makanan tersebut di tempat yang ditetapkan. Beliau juga mengesyaki bahawa penghantar tersebut tidak sama sekali membawa makanan yang ditempah.

" Just untuk pengetahuan semua, saya memang berada di bawah sedang lepak dengan kawan. Ketika dia chat 'I'm arrive', tapi memang tak ada kelibat Grab Food langsung. Lepastu saya reply 'wait', bukan saya baru nak turun cari rider. Saya reply 'wait' tu saya memang ada tunggu dia kat bawah and pusing satu block kot saya terlepas pandang dia lalu. Memang tak ada Grab delivery pun. Dan kalau dia dah sampai, kenapa tak call? Sebelum ni kalau order Grab, sampai mesti akan call. Suspicious," jelas individu tersebut.

Selepas cuba untuk menghubungi penghantar tersebut melalui panggilan telefon, individu tersebut mendakwa bahawa panggilan beliau tidak diangkat langsung dan penghantar tersebut hanya membaca mesej-mesej daripada individu tersebut tanpa memberikan sebarang respon yang positif. Hal ini menimbulkan kebimbangan terhadap keselamatan makanan yang ditempah.

Di laman sosial media, respons daripada netizen turut diterima mengenai kejadian ini. Ramai netizen turut berkongsi pengalaman yang serupa yang pernah dialami sendiri atau oleh kenalan. Modus operandi yang sama seperti yang dilaporkan oleh individu tersebut turut didedahkan oleh netizen yang lain.

"Modus operandi dia kalau jenis macam ni sama saja. Dia rembat makanan, dia tak hantar pun tapi dia tekan 'arrived' bagai. Saya pernah kena juga bang. Susah jenis takut api neraka ni," komen seorang netizen.

Mengenai tindakan yang perlu diambil, netizen turut mencadangkan individu tersebut untuk membuat laporan kepada pihak Grab mengenai kejadian ini. Netizen menyarankan agar pihak Grab mengambil tindakan dengan memban id penghantar yang disyaki melakukan tindakan yang tidak beretika tersebut.

"Report je dekat Grab. Biar rider tu kena banned id dia. Selama guna Grab, kalau ada apa-apa tak kena, customer service memang laju attend. Lagi-lagi bab rider buat hal ni," komen seorang netizen lain.

Pengalaman yang pernah dialami oleh individu tersebut juga turut dikongsi oleh netizen yang lain yang telah mengalami situasi yang serupa. Mereka turut mengesyorkan agar individu tersebut membuat laporan dan juga meminta wang yang telah dibayar untuk tempahan tersebut dikembalikan semula.

"Pernah jadi, order Grab nombor sekian 2 tiba-tiba makanan hilang, tidak tahu rider mana ambil. Selang 20 minit owner sebenar datang nak pickup. Barang sudah hilang. Pelik, macam ada perancangan dah, sebab kerap sangat," komen seorang netizen yang turut berkongsi pengalaman.

Di samping itu, netizen juga menyarankan agar individu tersebut membuat laporan dan meminta pihak Grab untuk memulangkan wang yang telah dibayar untuk tempahan tersebut. Mereka yakin bahawa pihak Grab akan mengambil tindakan yang sewajarnya terhadap insiden yang telah dilaporkan.

"Report & refund lah. Nanti mereka akan refund dalam masa 15 minit," komen seorang netizen.

Di harapkan dengan adanya laporan ini, pihak berkuasa dapat mengambil tindakan yang sewajarnya terhadap insiden yang telah dilaporkan dan memastikan kejadian serupa tidak berulang lagi di masa hadapan. Kejadian ini juga diharap dapat menjadi pengajaran kepada pengguna aplikasi lain untuk sentiasa berwaspada dalam membuat tempahan makanan secara dalam talian. Keselamatan makanan yang ditempah adalah satu perkara yang penting dan tidak boleh diambil mudah. Semua pihak perlu bekerjasama untuk memastikan keselamatan dan kualiti makanan yang diterima adalah terjamin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan