Uncle Yang Mulia Menampal Lubang Jalan di Seremban

UNCLE DENGAN KEHEBATAN DAN KEMULIAAN MENAMPAL JALAN BERLUBANG DI SEREMBAN

SEREMBAN - Sebuah cerita pengorbanan dan kemuliaan seorang uncle di Seremban telah menjadi tumpuan dan pembicaraan ramai dalam Facebook group tempatan baru-baru ini. Uncle yang tidak diketahui identitinya telah menggunakan duit dan kudratnya sendiri untuk menampal jalan yang berlubang di kawasan Taman Bukit Kaya yang menuju ke jalan besar berhadapan Palm Mall dan KPJ Seremban.


Menurut maklumat yang dikongsi dalam Facebook group, jalan tersebut telah lama berlubang dan tiada tindakan yang diambil oleh pihak berkuasa tempatan atau JKR untuk membaiki masalah tersebut. Namun, keadaan berubah apabila seorang uncle yang prihatin kelihatan sedang menampal jalan berlubang tersebut dengan menggunakan simen pada pagi itu.
Apa yang lebih mempesonakan lagi adalah pengorbanan uncle tersebut kerana beliau menggunakan duit dan tenaga sendiri untuk melakukan tindakan tersebut demi kegunaan orang awam. Tindakan uncle tersebut telah mendapat pujian daripada netizen yang terdiri daripada penduduk tempatan yang meluahkan rasa syukur dan penghargaan mereka terhadap uncle tersebut.

Ramai dari netizen turut mengesyorkan untuk mengiktiraf kemuliaan uncle tersebut dengan anugerah atau penghargaan atas tindakannya yang mulia. Mereka turut menyuarakan rasa kecewa terhadap pihak berkuasa kerana tidak mengambil tindakan yang sewajarnya untuk membaiki jalan tersebut, tetapi seorang uncle yang terpaksa melakukannya demi orang ramai. 

Kisah kemuliaan uncle ini sepatutnya menjadi insipirasi bagi kita semua untuk tidak menunggu orang lain melakukan sesuatu yang baik. Setiap individu mempunyai peranan mereka masing-masing untuk membantu masyarakat dan memperbaiki keadaan di sekeliling kita.

Sikap keprihatinan dan kesanggupan untuk berkorban yang ditunjukkan oleh uncle ini sepatutnya dijadikan teladan oleh kita semua. Tindakan kecil yang dilakukan oleh beliau telah memberi impak yang besar kepada masyarakat tempatan. Semoga kebaikan yang telah dilakukan olehnya mendapat keberkatan daripada Allah S.W.T dan semoga beliau sentiasa diberi kesihatan dan umur yang panjang.

Kisah kemuliaan uncle ini sepatutnya menjadi pengajaran kepada pihak berkuasa tempatan untuk mengambil tindakan yang sewajarnya dalam membaiki keadaan infrastruktur awam. Pihak berkuasa seharusnya malu apabila tindakan yang sepatutnya dilakukan oleh mereka dilakukan oleh seorang individu biasa.

Sebagai masyarakat tempatan, kita juga perlu lebih peka terhadap keadaan sekeliling kita dan memberikan sokongan dan bantuan kepada sesiapa sahaja yang berusaha untuk membaiki keadaan. Semoga kisah kemuliaan uncle ini menjadi cerminan bagi kita untuk sentiasa berbuat kebaikan tanpa mengharapkan ganjaran.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan