Amalan baik jemaah kanak-kanak masjid di Daerah Seberang Perai Tengah

.

Amalan baik jemaah kanak-kanak masjid di Daerah Seberang Perai Tengah telah menarik perhatian ramai, termasuk Mamu, seorang pemberi maklumat yang telah menyaksikan sendiri kebaikan yang dilakukan oleh jemaah kanak-kanak masjid tersebut. Diceritakan bahawa ketika Mamu singgah untuk solat Jumaat di Masjid Daerah Seberang Perai Tengah di Bandar Perda, beliau terperasan dengan kehadiran budak-budak yang sedang bersembang semasa khatib sedang memberikan khutbah.

Pada mulanya, Mamu ingin tegur budak-budak tersebut, namun apabila beliau melihat bahawa jemaah lain telah reda dengan keadaan tersebut, beliau terus berubah fikiran. Mamu menganggap kehadiran budak-budak tersebut sebagai sesuatu yang membantu dalam mengimarahkan masjid, berbanding dengan mereka yang tidak melakukan perkara yang baik.

Kemudian, perhatian Mamu tertumpu kepada bahagian tangga berhampiran pintu masuk masjid di mana semua kasut jemaah tersusun kemas. Mamu menduga bahawa kekemasan ini adalah hasil daripada kerja budak-budak yang sebelum ini dilihatnya sedang bersembang di bahagian tepi masjid. Hal ini telah menimbulkan rasa bangga dalam diri Mamu terhadap budak-budak tersebut dan beliau mendoakan agar mereka terus kekal dalam memelihara kebersihan dan kekemasan masjid.
Rasa bangga yang sama juga turut dirasai oleh netizen yang bertanggapan bahawa amalan baik dari jemaah kanak-kanak ini patut dicontohi oleh yang lain. Mereka turut berharap agar jemaah lain juga dapat mencontohi kebaikan yang dilakukan oleh budak-budak tersebut, dan berdoa agar kebaikan ini dapat terus berkekalan.

Kesimpulannya, amalan baik jemaah kanak-kanak di Masjid Daerah Seberang Perai Tengah ini telah memberikan inspirasi kepada orang ramai untuk terus berusaha dalam memelihara kebersihan, kekemasan dan ketaatan dalam ibadah di masjid. Semoga kebaikan yang dilakukan oleh mereka dapat menjadi contoh dan memberi kesan positif kepada jemaah lain agar turut sama-sama menjaga kebaikan dalam ibadah di masjid.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan