Menerokai Rahsia U Turn Kapal Terbang Jauh ke Melaka Sebelum Mendarat di KLIA
Ketika berada didalam pesawat, mata anda semestinya akan tertumpu ke skrin dihadapan anda. Antara maklumat yang dipaparkan adalah lokasi semasa pesawat tersebut. Namun bagi mereka yang minat geografi, semestinya akan ada persoalan mengapa kapal terbang perlu membuat U Turn hingga ke Melaka sebelum boleh mendarat di KLIA. Tak bolehkah terus mendarat supaya kapal terbang cepat sampai? Jika perlu U Turn, mengapa perlu jauh hingga ke Melaka?
Kapal terbang, sebagai alat pengangkutan udara utama, mengikuti protokol yang ketat semasa pendaratan. Bagi mengelakkan kejadian yang tidak diingini dan mengekalkan keselamatan penumpang, juruterbang perlu mematuhi laluan trafik udara yang telah ditetapkan dan mengikut Standard Arrival Route (STAR) semasa mereka mendekati destinasi pendaratan terakhir.
Dari luaran, mungkin kita jarang memahami logistik dan strategi yang terlibat dalam proses pendaratan kapal terbang di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA). U Turn sebelum mendarat seringkali membawa persoalan apa sebenarnya alasan di sebalik gerakan ini dan apakah rahsia yang tidak diketahui oleh ramai.
STAR merupakan satu set laluan tetap yang dirancang untuk membimbing kapal terbang dari udara terbuka ke laluan pendaratan di lapangan terbang. Ia merupakan pengaturan standar yang memastikan keselamatan dan kecekapan operasi penerbangan. Setiap STAR mempunyai titik rujukan yang memastikan kapal terbang berada di ketinggian dan jarak yang selamat semasa mendekati landasan pendaratan. Ini membantu juruterbang mengurangkan ketinggian secara perlahan dan tidak mengalami perubahan mendadak dalam pendaratan.
Contohnya, laluan yang digunakan bagi kedatangan dari arah utara adalah KAKAK 1G atau KAKAK 1J, manakala dari arah timur laut adalah PULIP 1G, H atau J. STAR dari arah timur ialah SAROX 1G, H atau J, sementara dari selatan adalah GUPTA 1G, H atau J. Bagi laluan dari barat, STAR yang biasa digunakan ialah PUGER atau SALAX 1G, H atau J. Dengan mematuhi STAR yang betul, juruterbang dan mereka di dalam kawalan trafik udara dapat memastikan pendaratan yang selamat dan berkesan.
Kesimpulannya, sebaliknya kebiasaan pandangan luaran, U Turn sebelum mendarat di KLIA adalah satu proses yang berperanan penting dalam memastikan keselamatan dan kecekapan operasi penerbangan. Dengan mematuhi STAR yang ditetapkan dan mengikuti protokol penerbangan yang ketat, kapal terbang dapat mendarat dengan selamat dan berkesan. Jadi, apabila anda berada di udara dan melihat U Turn yang dilakukan sebelum mendarat, ingatlah bahawa ia adalah sebahagian daripada rahsia dan strategi yang membantu menjaga keselamatan dan kesejahteraan penerbangan.
Ulasan
Catat Ulasan