Pengalaman Menakjubkan dengan Jabatan Pertahanan Awam: Menangani Kulit Ular di Depan Rumah

Pagi tadi, saya dikejutkan dengan berita yang agak mengejutkan daripada Mak saya. Mak terjumpa kulit ular di depan rumah kami di Sitiawan. Sebagai langkah berjaga-jaga, saya segera menghubungi Jabatan Pertahanan Awam Manjung. 
Pada mulanya, panggilan telefon sedikit tidak jelas, tetapi pegawai yang bertugas segera menghubungi saya semula menggunakan telefon peribadi. Setelah itu, semua urusan diteruskan melalui WhatsApp, menjadikan komunikasi lebih mudah dan efisien.

Walaupun saya berada di Penang, mereka tidak membuang masa dan segera menuju ke rumah saya di Sitiawan untuk membantu Mak saya. Saya amat kagum dengan kecekapan dan profesionalisme mereka. Memang terbaik perkhidmatan yang diberikan oleh Jabatan Pertahanan Awam!

Nasihat Berguna dari Pegawai Jabatan Pertahanan Awam

Beberapa nasihat berguna yang ingin saya kongsikan:

1. **Jangan Cuba Bunuh Ular**: Pegawai tersebut menasihatkan agar tidak cuba membunuh ular yang ditemui di dalam rumah. Ini kerana ular mempunyai  Six sense dan jika seekor ular dibunuh, ada kemungkinan ular lain akan datang ke rumah. Mak saya sendiri pernah membunuh dua ekor ular di dalam rumah, dan ini mungkin menarik perhatian ular lain.

2. **Elakkan Menyimpan Kotak Kasut di Rumah**: Satu lagi tip penting ialah jangan menyimpan kotak kasut di dalam rumah. Ular suka berlindung di dalam kotak kasut, jadi sebaiknya elakkan menyimpan kotak kasut di tempat yang mudah diakses.

Saya berharap nasihat ini dapat memberi manfaat kepada semua. Mengetahui cara yang betul untuk menangani situasi seperti ini boleh membantu kita menjaga keselamatan diri dan keluarga.

Terima kasih sekali lagi kepada Jabatan Pertahanan Awam Manjung atas bantuan pantas dan khidmat yang luar biasa. Jika anda menghadapi situasi serupa, jangan teragak-agak untuk menghubungi pihak berkuasa yang berkaitan. Keselamatan kita adalah keutamaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan