Kisah Seram: Bayangan Kain dari Atas Kereta

Bayangan Kain dari Atas Kereta
Oleh Maria Mohd

Malam tu aku dan suami sedang dalam perjalanan pulang dari sebuah majlis keluarga. Anak-anak di belakang kereta mula senyap, tak seperti biasa. Biasanya, mereka riuh berbual atau bermain, tapi kali ni sunyi. Sepanjang perjalanan melalui Kampung Air Molek, ada sesuatu yang buat aku tak sedap hati.

Anak sulung aku tiba-tiba bersuara, tapi dalam nada yang perlahan dan takut. "Mak, abang nampak macam kain terbang kat atas kereta kita..."
Aku cuba tenangkan dia, walaupun hati aku mula rasa resah. Aku pandang suami, tapi dia kelihatan tenang seperti biasa, memandu tanpa gangguan. Kereta dari arah depan tiba-tiba memberi lampu tinggi, seolah-olah memberi isyarat kepada kami. Mungkin pemandu tu nampak sesuatu? Aku tak pasti, tapi dalam hati, aku berdoa agar semuanya baik-baik saja.

Tak lama kemudian, sebuah kereta lain memotong kami dengan laju. Aku dan suami tak ambil kisah sangat, hanya teruskan perjalanan. Tapi perasaan seram tu masih ada. Suasana malam makin dingin, dan aku dapat rasa bulu roma mula meremang.

Sampai je di kawasan Paya Lebar, anak sulung aku bersuara lagi. "Mak, kain tu dah tak ada dah."

Aku tarik nafas lega, tapi tak lama kemudian, anak bongsu aku mula mengeluh. Dia diam sepanjang perjalanan tadi, tapi sekarang dia nampak tak sihat. Esok paginya, dia demam panas. Aku mula rasa ada sesuatu yang tak kena.

Barulah anak-anak ceritakan segala-galanya bila dah sampai rumah malam tu. Rupanya, sepanjang perjalanan tadi, mereka nampak bayangan kain terbang-terbang di atas kereta kami. Seram sejuk aku dengar cerita tu. Nasib baik tak ada apa-apa yang lebih buruk berlaku, tapi pengalaman tu masih menghantui aku.

Setiap kali lalu di kawasan tu, aku tak boleh lupakan perasaan seram malam tu. Bayangan kain, lampu tinggi dari kereta lain, dan anak aku yang tiba-tiba jatuh sakit... semuanya seolah-olah satu amaran.

Moral cerita ni? Kadang-kadang, kalau ada yang memberi isyarat di jalan, mungkin mereka nampak apa yang kita tak nampak. Dan, kalau anak-anak tiba-tiba senyap, itu bukan petanda yang baik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan