Kenangan Seram Nizariff 2019: Ditemani Penumpang Misteri di Highway

Tahun 2019, selepas habis tugasan lewat malam sekitar jam 2:45 pagi, Nizariff memutuskan untuk pulang melalui jalan Duke dari Hartamas. Sebaik tiba di exit Sungai Buloh, dia meluru masuk ke Duke, memecut motornya yang baru. Laju sungguh, pelariannya mencapai 120km/j, namun apa yang membuatkan hatinya sedikit terusik ialah sebuah ambulans yang turut berada di jalan sama. Anehnya, walaupun Nizariff memecut dengan pantas, ambulans tersebut semakin laju meninggalkannya.

Dia mula rasa tidak kena. "Kenapa aku tak boleh potong ambulans ni?" fikirnya. Dari cermin sisi, ambulans itu semakin jauh di depan, dan pada saat itulah bau busuk menyucuk-nyucuk hidungnya. Bau bangkai yang cukup kuat menusuk ke seluruh highway.

Ketika tiba di flyover selepas tol arah Kuala Lumpur, motornya mula terasa berat. Kelajuan mula turun perlahan-lahan, dari 120km/j kepada hanya 30km/j. "Kenapa motor aku berat semacam ni?" Dia cuba memulas throttle, namun motor hanya mampu mencapai 40km/j, seakan-akan ada sesuatu yang menahan.

Bau busuk yang semakin kuat mula membangkitkan perasaan takut dalam dirinya. "Aku rasa macam ada yang tak kena ni," bisiknya dalam hati. Nizariff mula mencurigai keadaan. Tangan gementar mengangkat sedikit cermin sisi motor, dan alangkah terkejutnya dia apabila terlihat kelibat sesuatu di belakang!

Di belakangnya, kain putih lusuh melambai-lambai dalam kegelapan, dan yang lebih menyeramkan, makhluk itu kelihatan sedang duduk di belakang motornya, menumpang perjalanan! Nizariff tergamam, darahnya berderau. Dia cuba menjerit, "Turun! Turunlah!" Hampir lima kali dia menjerit, namun makhluk itu langsung tidak mengendahkan, malah seperti memandangnya dengan wajah kosong.

Panik mula menyelubungi dirinya. Dengan akal yang semakin tumpul, tiba-tiba terlintas di fikirannya satu ilham—dia memutuskan untuk menghala ke masjid lama di Kampung Pauh. "Kalau nak sangat, ikut aku ke masjid!" jeritnya. Nizariff segera menukar haluan, memandu lawan arah menuju ke masjid. Saat dia tiba di pagar masjid, makhluk tersebut mengeluarkan bunyi ngilai seram dan tiba-tiba terbang menghilang ke udara.

Menggigil badannya, Nizariff meluru masuk ke dalam masjid. Kebetulan, dia terserempak dengan siak masjid yang dikenalinya. Dengan segera, dia mengambil wuduk, solat sunat, dan membaca Yasin 40. Usai solat, tiada lagi bau busuk yang menghantuinya. Suasana kembali tenang.

Itulah pengalaman seram Nizariff pada tahun 2019, kenangan di mana dia berhadapan dengan sesuatu yang tidak diundang di atas highway pada malam sunyi itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan