Kisah Seram Intan Nurjannah: Gangguan Misteri di Gunung Yong Belar

Pengalaman ini datang daripada kisah seram yang dialami ibu saya sendiri semasa mendaki di Gunung Yong Belar, salah satu gunung yang terkenal dengan pelbagai kisah misteri di kalangan pendaki. Kejadian pertama berlaku ketika ibu saya dan kumpulannya sedang berkhemah di puncak gunung. Malam itu, salah seorang ahli kumpulan mengalami rasukan yang sangat teruk sehingga terpaksa diturunkan dari puncak dan memanggil pihak bomba untuk bantuan kerana guider sendiri tidak mampu mengawal situasi.

Namun, itu bukanlah satu-satunya peristiwa menakutkan yang berlaku. Selepas insiden itu, ibu saya dan kumpulannya menjadi pasukan terakhir yang turun dari puncak. Pada waktu itu, jam menunjukkan sekitar 1 pagi. Keadaan hujan lebat menambah lagi kesukaran mereka. Apa yang lebih menakutkan, mereka tersesat. Kumpulan itu seolah-olah terperangkap dalam satu kitaran yang aneh—mereka asyik melalui jalan yang sama berulang kali tanpa menemui jalan keluar. Ibu saya menceritakan bagaimana mereka berkali-kali cuba mencari arah yang betul, namun seperti ada sesuatu yang menahan mereka.

Keadaan semakin menakutkan apabila bunyi-bunyi ganjil mula kedengaran. Suara-suara yang tidak dikenali bergema di sekeliling mereka, dan ibu saya mengakui, pada ketika itu, dia ternampak pelbagai bayangan yang tidak sepatutnya ada. Mereka terus sesat sehingga jam 6 pagi, letih dan lesu, dengan hujan masih mencurah-curah. Apabila akhirnya mereka berjaya keluar dari hutan, ibu saya jatuh sakit dan demam selama seminggu. Kejadian itu bukan sekadar menakutkan fizikal, tetapi juga memberi kesan mendalam pada mentalnya.

Kisah ini tidak berhenti di situ. Beberapa bulan kemudian, ibu saya kembali ke Gunung Yong Belar, kali ini dengan seorang guider yang berkemampuan melihat makhluk halus. Sepanjang perjalanan, guider tersebut memberitahu ibu saya bahawa ada "tiga beradik" yang sentiasa berada di belakangnya, seolah-olah cuba menolak dan menjatuhkan ibu saya. Apa yang membuatkan perkara ini lebih menakutkan adalah hakikat bahawa ibu saya sering merasa seperti hendak tersandung atau terjatuh sepanjang pendakian. Rupa-rupanya, itu bukan perasaan semata-mata—ada sesuatu yang benar-benar cuba mengganggunya.

Gunung Yong Belar memang terkenal dengan misteri dan kisah seramnya. Alam ghaib di sana seolah-olah sentiasa memerhati, menanti peluang untuk mempermainkan manusia yang memasuki kawasan mereka. Bagi mereka yang pernah mendaki di sini, mungkin anda juga pernah merasai sesuatu yang ganjil, seolah-olah anda tidak sendirian. Bagi ibu saya, pengalaman-pengalaman ini adalah peringatan jelas bahawa di sebalik keindahan alam, tersembunyi makhluk-makhluk yang tidak dapat kita lihat dengan mata kasar, tetapi kewujudannya pasti dirasai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan