Mengatasi Cabaran Mengubah Audience Setting di Facebook Marketplace Iklan

Ketika menggunakan Facebook sebagai platform pengiklanan, saya mengambil keputusan untuk menggunakan Facebook Marketplace sebagai medium untuk menarik lebih banyak prospek. Namun, baru-baru ini saya berdepan satu masalah berkaitan dengan audience setting atau tetapan sasaran audien.

Dalam iklan yang saya siarkan di Facebook Marketplace, saya perasan bahawa iklan tersebut turut disiarkan kepada mereka yang berumur 18 tahun. Sedangkan sasaran saya adalah golongan berumur antara 35 hingga 55 tahun. Saya cuba beberapa kali untuk menukar tetapan umur audien ini, namun setiap kali saya mencuba, perubahan tidak dapat dilakukan.

Merasa keliru dengan situasi ini, saya memutuskan untuk menghubungi pasukan sokongan Meta Pro Team. Berikut adalah maklum balas yang saya terima daripada mereka:


---

Balasan dari Meta Pro Team:

Hi Nazree,

Kami berharap anda berada dalam keadaan baik dan selamat. Terima kasih kerana menghubungi pasukan Meta Pro. Nama saya Steve. Email ini adalah berkenaan kes anda dengan nombor rujukan: 534319839309186.

Berdasarkan siasatan, kami mendapati bahawa Iklan Id: 120212922789830050 telah dipromosikan (boosted) dari halaman Facebook dan bukannya dicipta melalui Ads Manager. Inilah sebabnya anda tidak dapat mengubah tetapan audien.

Sebagai langkah seterusnya, kami mengesyorkan anda untuk mencipta iklan baharu melalui Ads Manager dan menghentikan iklan semasa untuk menyesuaikan semua tetapan mengikut kehendak anda.

Anda juga boleh mempelajari lebih lanjut tentang penciptaan iklan di Meta Ads Manager melalui pautan ini: Meta Ads Manager Guide.


---

Daripada maklum balas yang diterima, ternyata masalah tersebut berpunca daripada kaedah yang digunakan untuk mempromosikan iklan. Iklan tersebut pada asalnya di-'boost' melalui halaman Facebook, dan ini menyebabkan had tertentu pada tetapan audien yang boleh diubah. Untuk mendapat lebih kawalan ke atas tetapan iklan, Meta mencadangkan saya mencipta iklan baru menggunakan Ads Manager.

Pengajaran Penting:

Jika anda juga berdepan masalah serupa, penting untuk memahami bahawa iklan yang dipromosikan terus dari Facebook Page mempunyai had tertentu. Untuk mendapat akses penuh ke tetapan seperti umur audien, lokasi, minat, dan banyak lagi, pastikan anda mencipta iklan tersebut melalui Meta Ads Manager. Ini memberi fleksibiliti penuh untuk mengawal siapa yang melihat iklan anda, dan anda boleh memastikan ia disasarkan kepada golongan yang lebih relevan.

Sebagai pemilik perniagaan atau penjual, platform pengiklanan seperti Facebook menawarkan peluang besar untuk menjangkau audien yang luas. Namun, adalah penting untuk memahami ciri-ciri setiap alat yang digunakan agar dapat mengoptimumkan hasil pengiklanan.

Jadi, jika anda ingin menjimatkan masa dan tenaga, pertimbangkan untuk menggunakan Meta Ads Manager pada kali seterusnya anda mencipta iklan untuk mengelakkan kekangan seperti yang saya alami ini.


---

Adakah anda pernah berdepan masalah yang sama? Kongsikan pengalaman anda dalam ruangan komen!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan