Pengalaman Seram Tina di Cameron Highlands: Percutian yang Takkan Dilupakan

Percutian ke Cameron Highlands sepatutnya menjadi masa untuk berehat dan menikmati kesejukan gunung, tetapi bagi Tina dan keluarganya, ia bertukar menjadi satu pengalaman menyeramkan yang sukar dilupakan. Keluarga mereka menginap di sebuah hotel yang terletak di hujung tingkat atas. Dari saat mereka masuk ke bilik, rasa semacam sudah mula meresap. Bilik yang terasa suram dan dingin, seolah-olah ada sesuatu yang tidak kena.

Mereka membahagikan bilik mengikut jantina – lelaki tidur di satu bilik, perempuan di bilik lain, manakala ibu bapa mereka di bilik yang bersebelahan. Namun, gangguan pertama mula dirasai ketika Tina mandi sebelum keluar untuk makan malam. Dalam bilik air yang gelap dan sejuk, dia mula merasakan seperti ada sesuatu yang 'bermain cak-cak' di belakangnya. Rasa takut semakin memuncak, sehingga dia tidak berani untuk menutup pintu bilik air semasa mandi.

Selepas mereka pulang dari makan malam, semua orang kelihatan penat. Masing-masing masuk ke bilik dan bersiap untuk tidur. Tetapi, malam itu, gangguan semakin menjadi-jadi. Dari dapur, kedengaran bunyi-bunyi pelik. Ada yang menyeret kerusi, ada yang bermain dengan kuali. Mereka mula rasa tidak sedap hati. Seolah-olah, ada 'makhluk' yang sedang sibuk 'bekerja' di dapur. Abangnya pula melihat sesuatu terbang melintasi langsir di tepi koridor. Ketika itu, perasaan takut mula menyelubungi mereka semua.

Malam itu, Tina tidur di tepi katil. Sedang lena, dia tiba-tiba dikejutkan oleh perasaan ada sesuatu yang menarik kakinya. Dengan rasa mamai, dia menoleh dan melihat susuk tubuh yang disangka kakak iparnya sedang berdiri di hujung katil. "Kak, tidurlah... Esok kita bangun awal," kata Tina, cuba menenangkan dirinya. Namun, apabila dia berpaling ke sebelah, dia terkejut melihat kakak iparnya sedang nyenyak tidur di sebelahnya.

Hati Tina mula dilanda ketakutan yang amat sangat. Badannya kaku, dia tidak berani membuka mata lagi. Rasa sejuk mula menyusup ke seluruh tubuhnya. Dengan segera, dia menutup diri dengan selimut dan berdoa agar makhluk itu pergi. Syukur, tiada apa yang lebih buruk berlaku selepas itu. Namun, kejadian tersebut cukup untuk membuatkan Tina tidak dapat tidur dengan tenang sepanjang malam.

Keesokan paginya, semua orang selamat. Tanpa membuang masa, mereka segera berkemas dan check-out dari hotel tersebut. Pengalaman seram itu membuatkan Tina dan keluarganya bertekad untuk tidak akan menginap di situ lagi. “Pertama dan terakhir kali,” kata Tina, mengakhiri kisah seramnya di Cameron Highlands.

Pengajaran? Sesetengah tempat memang menyimpan kisah misterinya sendiri, dan ada yang lebih baik tidak diusik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan