Kedai Eco naik harga? Jom tengok Jepun.


Ramai yang kecewa bila baru baru ni kedai Eco Shop mengumumkan yang mereka akan menaikkan harga dari RM2.20 ke RM2.40 bermula dari 1 Jun 2022.

Alasan untuk mereka naikkan harga adalah berpunca dari kenaikan kos. Adakah ini semua berpunca dari kenaikan gaji minimum? Kalau  macam ni, gaji banyak mana pun tak ada makna kalau harga pun ikut naik sekali. 

Nampaknya mentaliti business di Malaysia tak sama dengan Jepun dimana kedai kedai  masih lagi mengekalkan harga mereka walaupun setelah berpuluh tahun. Antara kedai yang ingin saya kongsikan ialah kedai Lawson 100 Yen. 
Saya pernah belajar di Jepun di era 90an dan selepas tamat belajar, saya kerap juga ke Jepun atas urusan kerja. Ada ketikanya 3 bulan sekali saya mesti akan ke Jepun. Pernah juga bawa rombongan keluarga ke Jepun. Bukan itu yang saya nak ceritakan tapi setiap kali saya ke Jepun, kedai 100 Yen lah tempat saya beli keperluan harian. Saya kagum dengan beberapa kedai eco di Jepun yang masih mengekalkan harga dari zaman saya belajar hinggalah saya dah beranak pinak. Kalau kita lihat pengumuman yang dibuat oleh kedai Eco di Malaysia baru baru ni, agaknya berapa harga barangan kedai Eco pada 10 tahun akan datang? Adakah harganya nanti layak untuk dipanggil kedai Eco lagi?
Di Jepun kedai eco atau 100 yen sangat mudah didapati, terutamanya di Tokyo, ibu negara Jepun. Terdapat beribu-ribu kedai 100 yen di Jepun, pelbagai saiz kedai mengikut lokasi dan bukan Lawson 100 saja kedai yang berkonsepkan kedai 100 Yen ni. 100 Yen ni kalau ditukarkan ke duit RM, nilainya adalah RM3.35(nilai sentiasa berubah) tapi bagi orang Jepun yg terima gaji dalam Yen Jepun, nilai 100 Yen sama macam nilai RM1 je.
Di Malaysia tak banyak barang yang boleh dibeli dengan harga RM1 tapi berbeza dengan Jepun dimana terdapat banyak barang boleh dibeli dengan 100 Yen. Boleh tengok contoh dibawah.

Di Jepun ada Value Added Tax( VAT). Zaman saya belajar dulu kadarnya adalah 5% kemudian dinaikkan beberapa kali hinggalah yang terbaru 10%. Ya cukainya tinggi tapi bila kita bandingkan semula dengan kenaikan harga barangan di Malaysia, kadar kenaikan nya masih rendah. Barangan 100 Yen kini menjadi 110 Yen selepas cukai. Sedangkan di Malaysia roti canai tahun lepas RM1 tu pun dah naik ke RM1.20 tahun ni. Tu belum lagi dibandingkan harga roti canai masa saya belajar dulu iaitu 30 sen saja pada 90 an.

Best kan kalau barang barang ni semua boleh dibeli RM1 je? Saya bukan pakar bab berniaga tapi respect macam mana Jepun boleh kekalkan harga setelah berpuluh tahun. Sudah tentu mereka juga ada cabaran mereka sendiri. Kemelesetan ekonomi dunia berlaku hampir setiap 10 tahun dan Jepun juga tidak terkecuali. Tapi bagi mereka menaikkan harga barangan bukanlah jalan penyelesaian yang mudah. 

Di Jepun memang ada orang yang hidup dengan kedai 100 Yen je. Ya sebab apa yg dijual di kedai 100 Yen semuanya cukup untuk kelangsungan hidup. Ada juga barangan yang dijual melebihi 100 Yen tapi tak banyak. Mungkin jumlahnya kurang dari 10%. Namun harganya masih relevan. Contohnya susu 1 liter berharga 150yen. Memang tinggi dari 100 Yen tapi kalau convert kepada RM pun harga susu nya masih rendah dari Malaysia. Kalau ada bento(bekal) yg didalamnya ada nasi, ikan goreng, telur dan sayur takkan harganya 100 Yen kan?

Diharap Malaysia mampu mencontohi negara maju yang lain serta mewujudkan persekitaran dimana semua orang boleh hidup. Satu lagi masalah kat Malaysia ni kalau harga dah naik, payah dah nak turun.

Anda OK ke dengan kenaikan harga ni?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan