Tak nak beli rumah sebab tak nak kena jawab di akhirat!

Ternampak satu posting di FB group berkenaan mengapa orang masih menyewa. Namun saya lebih tertarik dengan komen ni.

Menurut beliau, adalah lebih baik tidak membeli rumah jika kita terpaksa memohon pinjaman bank. Katanya tak nak menjawab diakhirat. Mungkin beliau muda lagi sebab gambar pun macam baru kahwin. Sekarang boleh lah cakap tak nak beli rumah sebab takut nak jawap di akhirat. Saya harap agar beliau istiqamah dengan pandangan tersebut sampai bila-bila.


 Bukan saya nak menidakkan beliau tapi saya ingin membawa anda ke alam realiti. Bukan tak boleh simpan duit dan beli rumah secara tunai. Masalahnya kenaikan harga rumah lebih tinggi dari kenaikan simpanan duit tunai kita. Lainlah kalau kita ada business viral yg dalam 6 bulan boleh jadi jutawan. Saya bercerita tentang rakyat marhaen yang kebanyakannya kerja makan gaji. 

Sekarang ni islamic finance pun ada. Bab hukum, biarlah mereka yg menjawapnya. Mereka pun ada panel syariah yang bijak pandai dalam hukum hakam agama Islam. Siapalah kita nak membidas mereka. Belajar agama pun rata rata sampai form 5 je. Itu pun belum tentu dapat A1. Kadangkala orang yg cakap lebih lebih ni kalau kita check handphone mereka, entah entah banyak download lagu dan movie juga. Itupun ada hati nak cerita pasal halal haram.

Beli rumah ni pusing kot mana pun....siapa yg beli awal, dia untung. Saya rasa untung sebab saya terus beli rumah lepas saya rasakan kerjaya saya stabil pada umur 28 tahun. Beli rumah pada tahun 2006 teres 2 tingkat harga 170k di Butterworth. Dalam 500m radius sekarang ni ada sekolah, pasar, bank, KFC, pizza hut, 2 Speedmart, Hari hari, happy home, Mr. Diy, CoolBlog dan pelbagai lagi. Sekarang ni jual balik RM500k pun ada orang sanggup beli. 

Masa 2006 harga RM170k untuk rumah 2 tingkat saya rasakan mahal. Kalau boleh nak cari harga yg lebih rendah tapi selepas 2~3 minggu mencari, saya tak jumpa yang lebih murah. Maka saya terus booking rumah tersebut.

Kalau saya berfikiran seperti orang yg bagi komen diatas dan simpan duit untuk beli rumah....anda rasa saya dapat beli rumah saya yg sekarang ni? Silap-silap belum sempat beli rumah, saya kena penyakit kronik dan akhirnya dibuang kerja ataupun meninggal dulu. Agaknya anak anak nak duduk mana kalau isteri dah tak mampu bayar sewa? Berbeza dengan beli rumah, bank akan "paksa" kita untuk ambil takaful. Saya guna perkataan paksa sebab kebanyakan orang kita memang susah nak ambil takaful kalau tiada keperluan mendesak. Guna takaful tersebut adalah untuk melangsaikan hutang bank dan rumah tersebut tak perlu lagi waris kita bayar.

Pilihan terpulang kepada masing-masing...yang penting kita kena fikir yang mana satu bagi manfaat kepada kita. Kalau mampu, beli rumah. Kalau tak mampu, cakap tak mampu. Bolehlah menyewa dulu. Bukan menyewa atas alasan tahap dewa yg kita pun tidak arif dalam hal tersebut. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan