Minum air McDonald's percuma di masjid ketika kempen boikot McD

Setakat ni saya pernah pergi Starbucks cuma 2 kali. Itu pun orang belanja. McD pun bini yang belanja. Selalunya lepas tu saya akan bising sebab belanja kat RM100 tapi tak kenyang. Bagi saya lebih baik belanja kat nasi kandar yang boleh kenyang sampai malam. Baru ni McD kalau saya beli pun cuma menu Rahmah je. 

Teringat dulu kat UTMKL masa duit biasiswa masuk lambat, pernah la masuk McD kutip kentang goreng baki orang tak makan untuk alas perut. Agak mengejutkan juga ada kentang goreng yang penuh tak disentuh lansung dan kalau nasib baik, ada juga air Coke yang penuh juga. Ada 2,3 kawan saya juga ikut sekali. Janji kami tak lapar. Ada baiknya juga orang Malaysia jenis malas kemas meja lepas makan kat McD. Dapatlah orang yang tak bernasib baik makan. Inilah ikhtiar hidup di KL dengan duit tak ada. Nasib baik asrama tengah KL dan nak pergi McD tu cuma jalan kaki sahaja. 

Dekat McD je boleh buat macam ni dan tempat lain tak boleh. Kalau KFC, mungkin ada peluang untuk kita dapat roti atau kentang putar tapu kebarangkalian nak dapat adalah tipis. Berbanding McD, kebarangkalian nak dapat makanan adalah besar. 

Itulah saya. Kalau nak pergi McD, pilihannya adalah free ataupun menu Rahmah sahaja. McD tak ada Chance untuk jadi kaya dengan saya. 

Jadi bab boikot barang ni tak terpakai kat saya sebab memang saya malas pergi tempat tempat ni. Cuma setiap sembahyang Jumaat kat tempat saya ( masjid Al Falah pengkalan tambang, Bukit Mertajam), akan ada air oren McD free. Kadang-kadang kesian juga tengok adik McD yang sediakan air kat masjid ni. Mesti dia terfikirkan tanggapan orang tentang konflik Israel Gaza sekarang ni. 

Tapi saya minum je dan kadang-kadang 3 cawan saya minum. Free lah katakan. 

Saja tulis bagi perspektif berbeza.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan