Membazir: Mangsa banjir memilih makanan?

Adalah tidak dapat dinafikan bahawa banjir merupakan satu bencana alam yang memberi kesan yang besar kepada mangsa yang terlibat. Oleh itu, bantuan makanan merupakan salah satu keperluan utama yang perlu disediakan untuk membantu mangsa banjir. Namun, dalam beberapa kejadian, aduan mengenai bantuan makanan kepada mangsa banjir menjadi isu yang mengundang perdebatan, terutamanya apabila bantuan yang diterima berlebihan hingga dikatakan membazir.
Maklum balas yang diterima menunjukkan bahawa terdapat keperluan untuk lebih teratur dalam penyampaian bantuan makanan kepada mangsa banjir. Salah satu isu yang diketengahkan adalah mengenai koordinasi yang lebih baik antara penderma makanan dan penduduk setempat. Pihak berkenaan menyatakan bahawa apabila musim cuci rumah, adalah lebih baik untuk menghantar makanan ke setiap rumah yang terkesan oleh banjir. Di pusat pemindahan sementara (PPS), hampir tiada orang yang berada di sana. Rumah yang terkesan pula mengalami keadaan yang sangat teruk, di samping kebanyakan kenderaan rosak akibat banjir. Oleh itu, adalah tidak mudah bagi penduduk untuk pulang ke PPS dengan jalan kaki yang berkilometer untuk mengambil bantuan makanan, disamping mereka juga sibuk dengan aktiviti membersihkan rumah daripada lumpur dan kotoran akibat banjir.

Selain itu, terdapat juga aduan yang menyatakan bahawa mangsa banjir dituduh memilih makanan yang diberi. Contohnya, apabila makanan yang pertama diterima adalah nasi dan kari telur rebus, kemudian selepas 1 jam, datang lagi nasi dan kurma telur rebus, diikuti dengan nasi dan sambal telur rebus. Keadaan ini menyebabkan beberapa mangsa merasa loya dan tidak mampu untuk menghabiskan makanan yang diterima. Apatah lagi untuk makan tengah hari sebanyak 3 kali bukanlah sesuatu yang normal. Ada juga yang memang tidak lalu makan telur rebus sejak dari kecil lagi dan ada yang alergik telur. Golongan ini pula terpaksa berlapar. 

Oleh sebab itu, adalah tidak adil untuk terus mengatakan bahawa mangsa banjir tidak memerlukan bantuan makanan. Wujud cadangan agar pihak penderma makanan lebih teratur dalam penyampaian bantuan, misalnya dengan mengatur supaya satu pihak menyumbang nasi, pihak lain menyumbang ayam, dan pihak lain pula menyumbang sayur, bagi memastikan mangsa mendapat makanan yang seimbang dan tidak membazir.

Dalam konteks ini, adalah penting untuk pihak luar memahami situasi sebenar yang dihadapi oleh mangsa banjir. Apabila bantuan makanan disalurkan, adalah penting untuk memastikan bantuan yang diberi adalah sesuai dengan keperluan sebenar mangsa banjir. Diharapkan dengan adanya maklum balas dan aduan ini, persoalan mengenai pembaziran bantuan makanan kepada mangsa banjir dapat diselesaikan dengan lebih efisien dan teratur. Oleh itu, adalah penting untuk mengambil kira keperluan sebenar mangsa banjir dan melakukan koordinasi yang lebih baik antara penderma makanan dan pihak berkuasa tempatan bagi memastikan bantuan yang diberikan adalah tepat dan tidak membazir. Semoga dengan itu, bantuan makanan kepada mangsa banjir dapat disalurkan dengan lebih berkesan dan membantu mangsa dalam pemulihan mereka daripada kesan banjir.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cara scan dokumen dan IC depan belakang free dengan menggunakan handphone

Panduan Mudah: Klaim Balik Insurans Kereta yang Tidak Digunakan selepas Jual Kereta

Nasi Kandar Ali Khan, Sungai Dua Butterworth