Pengorbanan Sebagai Weekend Husband Malaysia vs Perantau dari Indonesia

Sekitar tahun 2012 hingga 2014, saya menjalani satu fasa kehidupan yang penuh dengan cabaran dan pengorbanan. Bekerja di sebuah syarikat pembuat kereta di Pekan, Pahang, manakala keluarga menetap di Pulau Pinang, menjadikan saya seorang "weekend husband". Dalam tempoh itu, perjalanan sejauh 600 kilometer menjadi rutin setiap dua minggu sekali. Namun, apabila ada acara istimewa seperti hari sukan tadika anak saya, saya tidak pernah teragak-agak untuk memandu pulang demi menyaksikan momen-momen penting mereka.


Menjadi seorang ayah yang jauh dari keluarga bukanlah tugas yang mudah. Kepenatan memandu selama berjam-jam sering kali terubat dengan senyuman dan kegembiraan di wajah anak-anak. Melihat mereka gembira dan mendengar cerita-cerita mereka adalah penguat semangat saya. Setiap pelukan dan tawa yang dikongsi menjadi penawar kepenatan yang tidak ternilai harganya.

Pengorbanan yang perlu dilakukan untuk menjadi seorang "weekend husband" bukan sahaja melibatkan tenaga dan masa, tetapi juga kesabaran dan ketabahan. Saya belajar untuk menghargai setiap saat bersama mereka, walaupun singkat, kerana saya tahu betapa berharga setiap detik itu, terutamanya ketika mereka dalam proses membesar. Setiap detik bersama anak-anak adalah waktu yang tidak boleh diganti.

Saya bersyukur kerana dapat melihat anak-anak saya membesar dan berada di sisi mereka dalam momen-momen penting. Ini adalah sebahagian dari kisah kehidupan mereka yang sedang berjuang demi sesuap nasi di perantauan. 

Semasa pandemik COVID-19, saya pernah memanggil seorang tukang rumah dari Indonesia. Kisah beliau lebih tragis. Anak sulungnya yang berumur 10 tahun meninggal dunia, namun beliau dan isterinya tidak dapat pulang untuk menatap wajah anak mereka buat kali terakhir. Kisah ini memberikan saya perspektif baru tentang pengorbanan. Walaupun saya harus meredah perjalanan jauh untuk bersama keluarga, saya masih beruntung berbanding mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan