Kisah Seram: Jangan pandang seat penumpang

Jangan Pandang Belakang
Oleh Fara Wahida

Malam tu gelap, dan suasana sunyi di dalam kereta. Suami aku memandu dengan wajah yang kelihatan tenang, tetapi ada sesuatu yang tak kena. Aku perasan dia diam seribu bahasa sejak kami melalui satu kawasan hutan tebal. Kemudian, tiba-tiba dia mengucap panjang.

"Apa hal ni?" aku tanya, tapi dia hanya diam.

Mukanya pucat, seolah-olah baru nampak sesuatu yang mengerikan. "Jangan pandang belakang," dia berbisik perlahan. Suaranya macam tersekat-sekat, macam ada sesuatu yang mengganggu.

Aku jadi seram sejuk. Takutnya nak pandang belakang, tapi rasa ingin tahu tu kuat. Tiba-tiba, aku bau sesuatu yang sangat busuk—bau bangkai! Macam ada benda mati dalam kereta. Bau tu menusuk hidung, buat aku rasa nak muntah.

"Apa ni, bau apa ni?" aku tanya lagi.
Suami aku tetap diam, tak jawab soalan aku. Sampai je rumah, dia suruh aku masuk dulu. "Masuk rumah, jangan pandang belakang!" katanya tegas.

Aku masuk, tapi hati masih berdebar. Bau busuk tu makin kuat, dan aku rasa ada sesuatu yang tak kena. Bila dah selamat masuk dalam rumah, aku terus call suami aku yang masih di luar.

"Kenapa ni? Apa yang berlaku?" aku tanya lagi, kali ni suara aku penuh dengan ketakutan.

Dia tarik nafas panjang sebelum jawab. "Dalam kereta tadi, ada benda duduk kat seat belakang... hantu berbulu, tengah jeling aku," katanya perlahan.

Jantung aku hampir berhenti. Hantu? Berbulu? Dia kata lagi, bila dia pandang, hantu tu terbang naik ke pokok, dan sebab dia tahu aku ni penakut, dia tak nak beritahu masa tu.

Malam tu, aku tak tidur langsung. Setiap kali aku pejam mata, aku teringat muka suami aku yang pucat dan bau busuk tu. Hantu berbulu tu, bayangan dia masih menghantui aku sampai ke hari ini.

Moral cerita? Kalau suami kau tiba-tiba diam dan mengucap panjang, jangan tanya apa-apa. Dan yang paling penting, jangan pandang belakang.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan