Mengimbau Kenangan: Membawa Anak-Anak ke Flat Lama Saya di Singapura

Setiap daripada kita pasti mempunyai tempat yang penuh nostalgia, yang membawa kembali kenangan manis zaman kanak-kanak. Bagi saya, flat lama di Marsiling, Singapura, adalah salah satu tempat tersebut. Pada hujung 70an dan awal 80an, saya berpeluang tinggal di sana ketika ibu bapa saya bertugas di sana. Ketika itu, Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) masih belum mempunyai pangkalan di Lumut, dan pusat operasi TLDM terletak di Singapura.

Baru-baru ini, saya membawa anak-anak untuk melihat sendiri flat yang pernah menjadi tempat saya membesar. Bangunan ini, walaupun sudah berusia beberapa dekad, masih berdiri megah dan kelihatan seolah-olah baru. Ini bukanlah kerana ia telah direnovasi, tetapi kerana penyelenggaraan rapi yang memang menjadi ciri khas di Singapura. Flat tersebut dijaga dengan baik, dengan kebersihan dan keadaan bangunan yang terpelihara, seolah-olah masa tidak pernah berlalu.

Perbezaan Jelas Dalam Penyelenggaraan Bangunan

Apa yang lebih menarik perhatian saya adalah bagaimana perbezaan antara Singapura dan Malaysia, terutamanya dalam aspek penyelenggaraan bangunan, jelas kelihatan. Saya tinggal di Pulau Pinang, dan tidak dinafikan bahawa di sini, masih banyak ruang untuk memperbaiki mutu penjagaan bangunan dan infrastruktur. Di Malaysia, banyak bangunan lama yang terbiar atau tidak dijaga dengan baik, dan ini sedikit sebanyak mencerminkan kekurangan dalam aspek penyelenggaraan awam.

Namun begitu, ini bukan bermaksud kita tidak berusaha ke arah yang lebih baik. Pulau Pinang, seperti banyak tempat lain di Malaysia, sedang berkembang dan memperbaiki mutu penjagaannya. Tetapi perjalanan ini masih panjang. Berbanding Singapura yang terkenal dengan tahap kebersihan dan penyelenggaraan yang sangat baik, kita masih boleh belajar banyak perkara daripada negara jiran tersebut.

Menghargai Masa Lalu, Membangunkan Masa Depan

Membawa anak-anak ke tempat di mana saya pernah tinggal memberi saya peluang untuk berkongsi kisah dan pengalaman saya dengan mereka. Saya ingin mereka memahami bagaimana suasana hidup saya ketika kecil, dan bagaimana keadaan tempat tinggal kami dahulu. Ia juga memberikan saya ruang untuk merenung perubahan yang telah berlaku sepanjang tempoh tersebut.

Walaupun terdapat perbezaan dari segi penjagaan bangunan, saya tetap berbangga menjadi warga Malaysia. Setiap negara mempunyai cabaran dan kekuatannya tersendiri. Di Malaysia, kita berpotensi untuk membangunkan tahap penyelenggaraan bangunan dan infrastruktur yang lebih baik. Dengan usaha berterusan dan kesedaran masyarakat, saya yakin suatu hari nanti, kita juga akan mencapai tahap penjagaan seperti di Singapura.

Harapan Untuk Masa Depan

Pengalaman membawa anak-anak melihat flat lama ini bukan sekadar mengimbau kenangan peribadi, tetapi juga membuka mata mereka tentang perbezaan dan perkembangan antara negara kita dan Singapura. Saya berharap, suatu hari nanti, Malaysia akan lebih cemerlang dalam aspek penyelenggaraan bangunan dan infrastruktur. Mungkin ia akan mengambil masa, tetapi dengan usaha yang konsisten, saya yakin kita mampu mencapai tahap yang setaraf dengan negara-negara maju.

Akhirnya, perjalanan ini mengingatkan saya bahawa setiap kenangan dari masa lalu mempunyai nilai tersendiri. Ia mengajar kita untuk lebih menghargai apa yang kita miliki sekarang, dan berusaha untuk memperbaiki apa yang perlu ditingkatkan di masa hadapan. Semoga Malaysia terus maju, dan anak-anak kita dapat melihat perubahan positif ini dalam kehidupan mereka.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan