Pengalaman Seram Andrake Ling: Pertemuan dengan Makhluk Menyeramkan di Bukit Niat, Sarawak

Kisah seram ini terjadi pada satu petang di Sarawak, ketika aku dan geng sedang berkumpul di sebuah bukit yang dikenali sebagai tempat orang berniat. Jam menunjukkan lebih kurang 6.30 petang, suasana senja yang sepatutnya tenang berubah menjadi saat yang takkan aku lupakan seumur hidup.

Ketika kami asyik berbual, tiba-tiba pandangan kami terpaku pada satu sosok yang muncul dari arah bukit. Tinggi, besar, lebar, dan mengenakan baju putih yang labuh, rambutnya panjang terjuntai sehingga ke paras lutut. Lebih mengejutkan, makhluk itu terapung di udara sambil merenung kami dengan pandangan yang sangat tajam.

Pada awalnya, aku sukar untuk mempercayai apa yang aku lihat. Jarak antara kami hanya sekitar 3 meter, begitu dekat sehingga aku dapat memerhati dari atas hingga ke bawah dengan jelas. Aku sempat menggosok mata dua kali, berharap bahawa penglihatan ini hanyalah ilusi. Tetapi, tidak! Makhluk itu tetap berada di sana, terapung dengan angkuhnya, seolah-olah menunggu sesuatu.

Aku yang selama ini tidak pernah percaya sangat dengan cerita-cerita hantu, mula merasa ragu-ragu. “Benda apa yang terapung ni?” fikirku. Untuk memastikan apa yang aku lihat benar-benar terjadi, aku bertanya kepada kawan-kawan di sebelahku. Namun, semua senyap. Tiada seorang pun yang berani menjawab, seolah-olah lidah mereka kelu akibat ketakutan.

Keadaan semakin tegang apabila sosok itu mula bergerak menghampiri kami. Anehnya, ia tidak bergerak seperti manusia biasa atau terbang seperti yang sering diceritakan dalam kisah seram. Sebaliknya, ia seperti muncul semakin dekat dengan hanya satu kelipan mata, seolah-olah ruang dan waktu itu miliknya.

Tanpa membuang masa, geng aku semuanya terus lari lintang-pukang tanpa menoleh ke belakang. Yang paling tak boleh tahan, mereka lari tanpa ajak aku! Mereka tinggalkan aku dengan makhluk itu, berlari seperti tak cukup tanah. Ada yang sampai ke bandar dengan motor tanpa selipar, kerana tertanggal semasa berlari ketakutan.

Malam itu, aku mengalami kejadian yang pertama kali dalam hidupku – melihat hantu dengan mata kepala sendiri, dengan jarak yang begitu dekat. Pontianak atau langsuir, aku sendiri tidak pasti, tapi satu perkara yang aku pasti – pengalaman itu telah mengubah cara pandanganku terhadap perkara-perkara ghaib. Rasa takut dan ngeri masih terasa hingga ke hari ini.

Kisah ini menjadi pengajaran untuk aku dan rakan-rakan, bahawa dunia yang kita nampak bukanlah satu-satunya realiti yang wujud. Kadang-kadang, makhluk yang tidak diundang itu muncul untuk mengingatkan kita bahawa mereka juga ada di sekeliling kita, walau kita tidak sedar kehadiran mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan