Kisah Seram Aza: Ada makhluk tumpang motor di Felda

Tahun 2005, kejadian yang tidak mungkin aku lupakan terjadi. Waktu itu, aku dalam perjalanan pulang ke rumah dari bandar. Jaraknya lebih kurang 28 km, dan pada awalnya perjalanan berjalan lancar. Namun, semuanya berubah bila aku tiba di hadapan stor TNB. Dari situ, jaraknya hanya 15 km ke rumahku di Felda. Tapi, entah bagaimana, perjalanan yang biasanya tenang berubah menjadi sesuatu yang tak akan aku lupakan.

Sejurus aku melepasi stor TNB, motor yang aku tunggang mula berkelakuan aneh. Aku cuba tukar gear, dari gear 1 ke gear 2, tapi motor seakan tidak mahu bergerak. Cermin sisi motor sebelah kanan menghadap ke bawah, sementara yang kiri pula tertunduk ke atas. Dalam kekeliruan itu, satu perasaan aneh mula menyelubungi aku—panas yang melampau terasa menjalar di pinggang belakang. Detik itu, aku mula sedar ada sesuatu yang tidak kena.

Tanpa sengaja, aku memandang ke cermin sisi sebelah kanan. Apa yang aku nampak buat darah aku berhenti mengalir—ada kain putih berkibas lembut di belakangku. Aku beralih ke cermin kiri dan jelas kelihatan sesuatu terbungkus erat. Mulutku terkunci. Otakku kosong. Dalam ketakutan itu, hanya satu kata yang terkeluar dari bibirku, “Allahuakbar.”

Aku terus memecut, hati berdebar kencang. Lalu, aku sampai di hadapan kawasan kubur Felda. Saat itu, aku rasa motor tiba-tiba menjadi ringan. Benda yang tadi menumpang di belakangku sudah turun. Lega, tapi masih dihantui ketakutan, aku teruskan perjalanan pulang.

Sampai di rumah, aku tidak peduli lagi dengan motor. Aku terus campakkan sahaja ke tepi dan berlari ke pintu. Malangnya, dalam keadaan panik dan takut, pintu itu tidak mahu terbuka. Aku menendangnya beberapa kali hingga akhirnya pintu terbuka, dan aku segera masuk ke dalam rumah.

Seminggu aku demam selepas kejadian itu. Setiap malam aku bermimpi buruk, terbayang-bayang kain putih itu melayang di belakangku. Selama tiga bulan, aku tidak berani keluar malam lagi. Hingga kini, setiap kali aku melintasi kawasan stor TNB dan kubur di Felda itu, perasaan seram kembali menghantui aku. Kejadian itu masih segar dalam ingatan, seolah-olah ia baru berlaku semalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan