Kisah Seram Hidayati: Malam Seram di Rumah Sewa Berhantu di Kuala Terengganu

Kisah ini datang dari pengalaman Hidayati, seorang gadis dari Kuala Terengganu yang suatu ketika dahulu pernah berdepan dengan kejadian seram di sebuah rumah sewa lama. Ceritanya bermula ketika Hidayati dan empat orang rakannya memutuskan untuk bermalam di rumah salah seorang kawan mereka. Waktu itu, ibu bapa rakan mereka tiada di rumah, kerana pulang ke kampung. Rumah yang mereka diami bukanlah sembarang rumah – ia sebuah rumah kayu lama yang tinggi tiangnya, lengkap dengan tiang seri di dalam rumah.

Sejak awal lagi, rakan Hidayati sudah memberi amaran bahawa rumah sewa itu ada ‘penghuni’ lain. Katanya, rumah itu berhantu. Namun, bagi Hidayati, ini mungkin sekadar cerita biasa – mungkin kisah lama yang sengaja dibesar-besarkan. Tak terlintas di fikiran Hidayati bahawa malam itu bakal menjadi malam yang tidak akan dilupakannya.

Selepas sesi berbual panjang dan gelak ketawa, tibalah masa untuk tidur. Bilik yang agak sempit itu diisi dengan lima orang, tiga orang tidur di atas katil, manakala Hidayati dan seorang lagi rakan tidur di lantai, betul-betul di tepi pintu bilik. Hidayati yang berada paling hampir dengan pintu hanya berharap malam itu akan berlalu tanpa sebarang gangguan.

Namun, harapan itu terlerai apabila keheningan malam tiba-tiba dipecahkan oleh bunyi ketukan di pintu bilik mereka. Ketukan itu bukan sekadar ketukan biasa – bunyinya keras, seolah-olah ada seseorang yang ingin memaksa masuk. “Bam! Bam! Bam!” Bunyi itu disusuli dengan pintu yang berkocak-kocak, tombol pintu ditarik dan dilepas, berkali-kali, membuatkan pintu itu seakan-akan mahu tercabut dari engselnya. Suasana tiba-tiba menjadi tegang.

Hidayati terkedu. Jantungnya berdegup kencang, peluh mula membasahi dahinya. Siapa yang mengetuk pintu di tengah malam begini? Tak mungkin itu kawan-kawannya yang lain, kerana mereka semua sudah bersama di dalam bilik. Sambil cuba menenangkan diri, Hidayati berbaring kaku, berharap bunyi itu akan hilang dengan sendirinya.

Tapi malangnya, gangguan itu tidak berhenti di situ. Beberapa minit kemudian, kedengaran bunyi derap kaki berlari-lari di dalam rumah. Bunyinya seperti ada sekumpulan orang yang berlari ke sana sini, tanpa henti. “Dum! Dum! Dum!” Derap kaki itu menghentak lantai rumah kayu, membuatkan keadaan menjadi semakin bingit. Hidayati semakin takut. Suasana yang tadinya tenang kini bertukar menjadi huru-hara, dengan bunyi pintu yang diketuk kasar dan langkah-langkah kaki misteri yang memenuhi seluruh rumah.

Keringat Hidayati makin banyak mengalir. Debaran di dadanya semakin kuat. Tak mampu lagi menahan rasa takut yang makin mencengkam, dia serta-merta bangun dari tempat tidurnya di lantai dan memanjat ke atas katil. Begitu juga dengan rakannya yang tidur di sebelah tadi – tanpa berfikir panjang, dia turut memanjat ke atas katil. Akhirnya, kelima-lima mereka bersesak di atas katil queen yang sempit, cuba mencari perlindungan daripada gangguan yang tak berhenti-henti itu.

Apa yang lebih menakutkan, tuan rumah – rakan Hidayati yang sudah terbiasa dengan gangguan di rumah tersebut – kelihatan langsung tidak terganggu. Dia tidur lena seolah-olah tiada apa-apa yang berlaku. Hidayati dan yang lain hanya mampu saling berpandangan dalam ketakutan. Malam itu terasa seperti tidak akan berakhir.

Selepas pengalaman menyeramkan itu, Hidayati bertekad – dia tidak akan lagi tidur di rumah kawan tersebut. “Serik dah,” katanya, mengenang kembali saat ngeri itu. Setiap kali diajak untuk menemani rakan itu ke rumah sewa berkenaan, Hidayati pasti menolak.

Pengalaman ini mengingatkan kita bahawa rumah-rumah lama, terutama yang penuh sejarah, sering kali menyimpan kisah dan rahsia yang tidak kita ketahui. Dan kadang-kadang, ‘penghuni’ asal rumah tersebut mungkin masih tinggal bersama, walaupun kita tidak dapat melihat mereka.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan