Kisah Seram Ida: Diganggu Pontianak Jelmaan Sihir

Kisah yang ingin saya kongsikan ini adalah pengalaman yang paling menyeramkan dalam hidup saya, berdepan dengan makhluk yang digelar pontianak. Menurut perawat dari Darul Syifa', gangguan ini bukan datang dengan sendirinya, tetapi akibat sihir yang dihantar oleh seseorang. Pada mulanya, pontianak ini datang atas suruhan. Namun, lama-kelamaan, makhluk tersebut mula suka 'berdamping' dengan saya dan enggan pergi ke mana-mana.

Apa yang saya alami sangat berbeza dengan imej pontianak yang biasa diceritakan orang—gadis muda dengan wajah manis dan tubuh kurus. Pontianak yang saya nampak adalah makhluk yang hodoh dan menyeramkan. Rambutnya panjang, keras, dan mengerbang, melilit seperti akar pokok tua. Badannya besar dan tinggi, seperti kerangka yang terbina dari tulang besar. Wajahnya tiada alis atau kening, dan matanya yang sepatutnya memberi gambaran manusia hanya kelihatan kosong, seperti tidak ada anak mata yang jelas. Yang saya nampak hanyalah sepasang mata besar sebesar penumbuk, memandang dengan tajam.

Apa yang lebih menakutkan, tubuh makhluk ini mengeluarkan bau busuk yang amat menyengat. Bau itu seakan-akan datang dari sesuatu yang sudah lama reput, hingga saya terasa loya setiap kali dia mendekati saya. Ketika pertama kali dia muncul, saya tergamam dan tidak tahu bagaimana harus bertindak. Saya tidak menyangka akan berhadapan dengan gangguan sehodoh ini.

Perkara yang paling menyukarkan ialah, saya boleh nampak pontianak ini kerana sihir yang telah dikenakan ke atas saya. Namun, rupa yang dia tunjukkan bukanlah bentuk sebenar makhluk itu. Ia hanyalah jelmaan yang dicipta dari dunia jin untuk menakutkan dan menghantui saya.

Perasaan ngeri setiap kali dia muncul sukar digambarkan. Ada masa dia hanya berdiri di sudut bilik, merenung saya dengan pandangan kosong, seolah-olah menunggu masa yang sesuai untuk menyerang. Walaupun saya tahu itu hanyalah jelmaan, ketakutan yang saya rasa tetap nyata. Apa yang lebih menakutkan, makhluk seperti ini hanya dapat dilihat apabila mereka sudah 'berdamping' dengan kita. Melalui mata mereka, kita dapat melihat alam ghaib yang sepatutnya terhijab daripada manusia biasa.

Setiap malam saya hidup dalam ketakutan, tak tahu bila dia akan muncul lagi. Setiap bayangan, setiap sudut gelap bilik saya terasa seperti menjadi tempat makhluk itu mengintai. Sesiapa sahaja yang pernah melalui pengalaman sebegini pasti tahu betapa beratnya tekanan mental yang dialami. Doa dan amalan zikir menjadi penguat hati, namun setiap kali malam menjelma, kegelisahan kembali menyelubungi saya.

Alhamdulillah, dengan bantuan perawat dari Darul Syifa', saya mula mendapatkan kekuatan untuk melawan gangguan ini. Perawat tersebut menjelaskan bahawa pontianak ini dihantar melalui sihir, dan ia perlu dihapuskan melalui rawatan yang berterusan. Perjuangan saya melawan gangguan ini mengambil masa, tetapi dengan izin Allah, saya akhirnya bebas daripada gangguan makhluk ini.

Pengalaman ini meninggalkan kesan mendalam dalam hidup saya. Ia mengajar saya bahawa dunia ghaib itu memang wujud, dan kita tidak boleh memandang remeh terhadap perkara-perkara sihir. Walaupun sudah bertahun-tahun berlalu, bayangan makhluk itu masih kekal dalam ingatan saya, namun saya bersyukur kerana berjaya keluar dari kegelapan itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan