Kisah Seram: Penumpang Misteri di Pagi Hari

Kisah ini disampaikan oleh Aminah Fassha, mengenai pengalaman seram adik perempuannya yang memiliki hijab terbuka sejak kecil. Apa yang berlaku pada pagi itu mengubah persepsinya terhadap makhluk halus yang wujud di sekeliling kita.

Pada suatu pagi, adik saya bekerja syif pagi, sekitar jam 6.30 pagi. Waktu itu, walaupun masih awal, hari sudah mulai cerah. Dia menunggang motosikal menuju tempat kerjanya dan melalui satu jalan kecil yang dikenali sebagai Jalan Tar Mini, terletak berhampiran dengan kampung kami.

Ketika dia berada di atas motosikal, dari kejauhan dia melihat seorang perempuan sedang berjalan kaki sambil memimpin tangan seorang budak kecil yang hanya memakai lampin. Walaupun pemandangan itu kelihatan agak pelik, adik saya tidak terlalu memikirkan apa-apa, mungkin kerana ia masih pagi dan suasana tenang.

Namun, apabila dia semakin menghampiri perempuan tersebut, motosikalnya tiba-tiba mati di tengah jalan. Terkejut dengan apa yang berlaku, dia berhenti di sebelah perempuan itu dan bertanya, “Kak, nak pergi mana?” Perempuan itu hanya mengangkat tangannya dan menunjuk ke satu arah tanpa berkata apa-apa. Adik saya, yang bersifat baik hati, tanpa ragu-ragu menawarkan bantuan untuk menghantar perempuan dan budak kecil itu ke tempat yang ditunjukkan.

Perempuan tersebut naik ke belakang motosikalnya bersama budak kecil itu. Dengan sedikit rasa janggal tetapi tidak curiga, adik saya memulakan semula perjalanan. Namun, sebaik sahaja motosikal bergerak, adik saya mula merasakan sesuatu yang tidak kena. Suasana di sekeliling tiba-tiba menjadi sunyi, angin yang pada mulanya sepoi-sepoi terasa semakin dingin dan berat. Hatinya mula berdebar, tapi dia teruskan perjalanan tanpa banyak bicara.

Sepanjang perjalanan, adik saya cuba berbual dengan perempuan itu, namun tidak ada sebarang respons. Hanya kesunyian yang menyelubungi. Adik saya dapat merasakan sesuatu yang aneh dengan perempuan dan budak kecil itu, tetapi dia cuba mengabaikan perasaan tersebut, berfikir mungkin dia hanya terlalu penat bekerja.

Akhirnya, setelah beberapa minit perjalanan, perempuan itu tiba-tiba menepuk bahu adik saya, menandakan tempat dia ingin turun. Tanpa berlengah, adik saya berhenti dan menoleh ke belakang untuk melihat mereka turun.

Namun, tiada siapa di belakang.

Adik saya tergamam. Dia pasti tadi perempuan dan budak kecil itu berada di belakangnya. Badannya terasa kaku, bulu roma meremang. Adakah mereka hanya bayangan, atau sesuatu yang lebih menyeramkan?

Dengan hati yang berdebar-debar, dia segera memecut motosikalnya dan menuju ke tempat kerja. Fikirannya terus dibelenggu persoalan, siapa sebenarnya perempuan dan budak kecil itu? Kenapa mereka menghilang sekelip mata?

Setibanya di tempat kerja, adik saya tidak mampu berkata apa-apa. Kisah ini menjadi satu pengalaman yang sukar dilupakan – satu peringatan bahawa dunia ini bukan hanya dihuni oleh manusia sahaja. Ada makhluk lain yang mungkin kita tak nampak, tetapi mereka wujud di sekeliling kita.

Sejak hari itu, setiap kali dia melalui jalan yang sama, ingatan tentang peristiwa itu masih segar di benaknya, membuatkan dia lebih berhati-hati dan sentiasa berdoa agar dilindungi dari perkara-perkara ghaib yang tidak dapat dijelaskan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan