Kuntilanak di Balkoni: Pengalaman Seram Hidayah di Putrajaya

Malam itu, seperti malam-malam sebelumnya, Hidayah yang tinggal di Putrajaya sedang lena tidur di bilik tidurnya. Satu kebiasaan yang sering berlaku, setiap kali jam menunjukkan pukul 3 pagi, Hidayah akan dikejutkan dengan bunyi ketukan di pintu bilik tidurnya. Ketukan itu bukan sekali dua, tetapi berulang-ulang sehingga dia terjaga.

Hidayah tinggal seorang diri di rumah itu, jadi apabila perkara ini berlaku berulang kali, dia mula merasa tidak selesa. Setiap malam, pada waktu yang sama, ketukan misteri itu menghantui tidurnya. "Mungkin ada yang cuba suruh aku bangun untuk solat tahajjud," fikirnya pada mulanya. Namun, semakin hari, ketukan itu semakin menakutkan, sehingga dia mula merasa terganggu.

Suatu malam, ketika ketukan itu datang lagi, Hidayah, yang sudah hilang sabar, mengambil keputusan untuk bertindak. Dalam keberaniannya yang tiba-tiba muncul, dia menyergah dengan suara lantang, "Kalau kau hebat, masuklah! Tak perlu ketuk-ketuk lagi!"

Ketika itu, suasana sunyi. Ketukan itu berhenti. Tidak ada lagi bunyi yang mengganggu malamnya. Hidayah mula merasa lega. Mungkin, si "pengganggu" sudah menyerah kalah.

Namun, lega itu hanya seketika. Malam berikutnya, Hidayah tidak lagi mendengar ketukan di pintunya, tetapi sesuatu yang lebih menakutkan berlaku. Saat dia keluar ke balkoni biliknya, dia terpandang sesuatu yang tidak sepatutnya berada di situ. Di atas kerusi malas yang terletak di balkoni, ada sesosok figura. Sosok itu duduk dengan santai, seolah-olah tidak peduli pada kehadiran Hidayah yang sedang memerhati dengan hati berdebar-debar.

Bayangan itu tidak lain tidak bukan adalah kuntilanak. Wajahnya tidak kelihatan jelas, tetapi tubuhnya yang samar-samar membuatkan bulu roma Hidayah meremang. Walaupun rasa takut menjalar dalam diri, Hidayah cuba menenangkan dirinya. Dia tahu, jika dia terlalu takut, entiti itu mungkin akan semakin menjadi-jadi.

"Tak guna takut lebih-lebih," bisik Hidayah dalam hati. Dengan penuh ketabahan, dia mengabaikan kehadiran sosok itu. Dia tahu, jika dia menunjukkan ketakutan, makhluk itu akan bermaharajalela. Jadi, dia memutuskan untuk bersikap acuh tak acuh.

Hari-hari seterusnya, kuntilanak itu masih muncul, tetapi semakin lama, Hidayah tidak lagi merasa terancam. Dia menganggap makhluk itu seperti angin lalu, tiada apa-apa yang perlu dibimbangkan. Dan benar, setelah beberapa waktu, sosok itu akhirnya lenyap, mungkin merasa "terhina" kerana Hidayah tidak memberi perhatian yang diinginkan.

Bagi Hidayah, pengalaman itu adalah satu pengajaran

Tiada ulasan:

Catat Ulasan