Pengalaman Seram Mohd Izam Kuala Pilah: Jatuh dari Pokok Rambutan akibat Makhluk Misteri

Kisah ini berlaku sewaktu aku berusia sekitar 12 atau 13 tahun, satu pengalaman yang aku takkan lupakan sampai bila-bila. Pada suatu hari Jumaat, sewaktu azan Jumaat berkumandang, aku dengan sengaja tak pergi ke masjid untuk sembahyang. Mungkin kerana keinginan untuk bermain lebih kuat pada masa itu. Aku pun ambil keputusan untuk panjat pokok rambutan di belakang rumah.

Pokok rambutan itu bukanlah rendah—setelah memanjat hingga ke dahan ketiga, aku boleh rasa jaraknya cukup tinggi dari tanah. Dari atas pokok, suasana terasa tenang, angin sepoi-sepoi menghembus. Tapi, sebaik sahaja aku ingin terus bersegayut di dahan itu, sesuatu yang sangat aneh berlaku.

Dari pangkal pokok, sosok putih kurus tiba-tiba muncul dan mula merayap ke arahku. Sosok itu sangat menyeramkan—badannya kurus kering, matanya merah menyala, tangannya panjang dan juga kurus, kakinya pun sama. Aku dapat rasa ia bukan sekadar makhluk biasa, seolah-olah marah kerana aku tidak pergi sembahyang.

Makhluk itu merangkak naik, semakin hampir denganku. Aku hanya mampu terdiam kaku, tidak tahu hendak berbuat apa. Dalam sekelip mata, makhluk itu melompat dari satu dahan ke dahan yang aku pegang. Tanpa amaran, tangannya yang kurus itu terus mencapai tangan kananku yang sedang memegang dahan, dan dengan kekuatan yang luar biasa, ia membuka genggaman tanganku.

Aku jatuh dari pokok. Tubuhku terhempas ke tanah, dengan pergelangan tangan kananku belengkok dan sakit. Rasa sakit itu tidak setanding dengan ketakutan yang aku alami. Menjerit aku dibuatnya, bukan sahaja kerana kesakitan fizikal, tetapi juga kerana ketakutan melihat makhluk itu muncul pada siang hari—sesuatu yang tidak pernah aku sangka boleh berlaku.

Rupa-rupanya, makhluk-makhluk ghaib ini boleh muncul pada bila-bila masa dengan izin Allah, tak kira siang atau malam. Sejak hari itu, pelbagai rupa hantu yang aku jumpa, tetapi pengalaman pertama inilah yang paling meninggalkan kesan mendalam dalam hidup aku.

Pengajaran daripada kisah ini? Jangan sesekali leka atau abaikan kewajipan kita. Sembahyanglah sebelum engkau disembahyangkan. Sering kali kita ingat perkara ghaib hanya berlaku di waktu malam, tetapi ternyata mereka ada di mana-mana, mengingatkan kita tentang tanggungjawab dan peranan kita di dunia ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan