Pengalaman Seram Naqasoney: Anak Sulung dengan Kebolehan Hijab Terbuka

Setiap ibu bapa pasti mempunyai pengalaman unik membesarkan anak-anak, namun bagi saya, pengalaman membesarkan anak sulung yang mempunyai kebolehan melihat 'sesuatu' di sekelilingnya adalah satu pengalaman luar biasa – dan kadangkala menyeramkan.
Sejak kecil, hijab anak sulung saya terbuka. Dia sering melihat makhluk halus yang tidak dapat dilihat oleh orang lain. Pada mulanya, ia menjadi sesuatu yang agak menakutkan. Ketika umurnya masih kecil, dia akan serta-merta memberitahu apa yang dia nampak tanpa rasa takut atau segan. "Mommy, tengok tu, kenapa dia jalan kat dinding? Kenapa muka dia penuh darah?" Begitulah ceritanya ketika dia baru berumur tiga tahun. Dengan jari telunjuk kecilnya, dia akan menunjuk ke arah makhluk-makhluk yang berada di sekelilingnya, seolah-olah mereka adalah sebahagian daripada dunia biasa yang kami semua tak dapat lihat.

Ketika dia membesar, kebolehan ini tidak hilang, malah semakin kerap berlaku. Berbanding dahulu, kini dia sudah pandai mengawal reaksinya dan tidak lagi tergesa-gesa memberitahu apa yang dia nampak, terutama apabila berada di khalayak ramai. Tetapi, masih ada masanya di mana dia tidak dapat menyembunyikan apa yang dilihatnya.

Pernah satu malam, ketika kami memandu di lebuhraya dengan kelajuan sekitar 110km/j, dia tiba-tiba bersuara dengan nada yang sangat teruja, "Tengok tu! Tengok tu! Laju betul orang tu lari, sama laju dengan kereta kita!" Saya terpaku seketika, berdebar rasanya memikirkan apa yang anak saya lihat. Waktu malam, di lebuhraya yang lengang – pastinya itu bukan manusia biasa.

Dan itu bukan kali pertama dia melihat sesuatu yang 'lain' ketika kami di jalan raya. Suatu ketika yang lain, selepas menghantar kawan ke rumahnya pada lewat malam, sekitar pukul 11 lebih, kami memasuki kawasan parkir. Tiba-tiba anak saya bersuara, "Eh, ramai betul budak-budak ni nak pergi mana? Mana mak ayah diaorang? Sekolah mana pulak ni? Kenapa baju sekolah mereka macam dalam TV, bukan macam yang biasa kat sini?" Hati saya mula meremang. Ketika itu, saya cuba menenangkan diri dan mengabaikan apa yang dia katakan. Dalam situasi begini, saya hanya boleh menegurnya perlahan, "Jangan tegur-tegur benda macam ni malam-malam."

Bukan sahaja pada waktu malam, malah pada siang hari pun kadangkala dia masih boleh nampak. Walaupun sekarang dia sudah berumur 17 tahun, masih ada masanya dia melihat makhluk-makhluk yang 'tersembunyi'. Namun, berbanding ketika kecil, dia lebih pandai untuk menyimpan apa yang dia nampak kepada dirinya sendiri.

Dari kecil hingga kini, dia telah berhadapan dengan pelbagai jenis penampakan. Ada yang kelihatan menakutkan dengan darah dan wajah yang mengerikan, ada yang sekadar kelibat biasa yang bergerak pantas. Walaupun saya sendiri sudah biasa dengan kebolehannya, setiap kali dia menceritakan apa yang dilihat, tetap ada perasaan seram yang meremang bulu roma.

Kehidupan kami mungkin tidak sama seperti orang lain, tetapi saya telah belajar untuk menerima keistimewaan anak sulung saya ini. Apa yang dilihatnya adalah sesuatu yang berada di luar kebiasaan kita, namun bagi dia, itu adalah sebahagian dari realiti yang perlu dihadapinya setiap hari. Hanya Allah yang tahu hikmah di sebalik kebolehan ini.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan