Pengalaman Seram Rodi di Jalan Kalabakan: Tumpangan Mistik di Tengah Hutan

Malam itu sepatutnya hanyalah satu perjalanan biasa. Aku, Rodi, seorang pemandu lori yang sedang bercuti bersama rakan-rakanku, memutuskan untuk pulang melalui jalan Kalabakan selepas singgah di Keningau. Kami dalam perjalanan menuju ke Lahad Datu, dengan niat untuk berehat seketika di Mortai. Jalan yang sunyi dan dikelilingi hutan tebal membuatkan kami lebih berhati-hati.

Tiba-tiba, lampu kenderaan di belakangku semakin menghampiri. Sebuah lori melintasi kami dan berhenti di tepi jalan. Aku segera memberhentikan kereta, bimbang ada kecemasan, mungkin tayar lori itu meletup atau ada masalah mekanikal. Sebagai sesama pemandu lori, aku faham kesukaran yang boleh dihadapi di tengah-tengah hutan begini.

Namun, apa yang menanti kami di luar jangkaan. Pemandu lori yang kelihatan berusia dalam lingkungan 30-an itu keluar dari kenderaannya dengan wajah pucat dan nafas yang tidak teratur. Dia kelihatan teramat ketakutan. Setelah beberapa minit, dia akhirnya berjaya menceritakan apa yang berlaku, walaupun suaranya bergetar dan sesekali tersangkut di tekak.

Menurutnya, ketika dia sedang memandu beberapa kilometer dari tempat kami bertemu, dia telah berhenti seketika di tepi jalan untuk membuang air. Selepas menaiki lori semula dan memulakan perjalanan, dia mula merasakan sesuatu yang ganjil. Dari sudut matanya, dia melihat seorang perempuan duduk di sebelah tempat duduk penumpang. Wanita itu muncul entah dari mana, dan yang lebih menakutkan, dia hanya mendiamkan diri sambil memandang ke arah depan.

Pemandu itu cuba untuk mengabaikan kehadiran wanita tersebut, berpura-pura tidak menyedari apa yang sedang berlaku. Tetapi, selepas beberapa kilometer, wanita itu mula menangis. Suara tangisannya yang sayu memenuhi ruang lori, membuatkan pemandu tersebut semakin hilang kawalan dan ketakutan. Dengan segenap keberanian yang tinggal, dia memberhentikan lorinya di tepi jalan ketika dia melihat lampu kereta kami dari jauh.

Aku dan rakan segera berasa sejuk, bulu roma meremang mendengar cerita pemandu tersebut. Kawan aku memandang aku dengan mata terbeliak, terkejut dan takut. Tanpa membuang masa, kami memutuskan untuk memeriksa lori itu, walaupun hati kami sudah mula berasa ragu-ragu.

Ketika kami sampai di lori tersebut, tiada apa-apa yang mencurigakan di dalamnya. Wanita yang dikatakan itu seolah-olah lenyap begitu sahaja. Pemandu tersebut, yang sudah hampir tidak mampu berdiri kerana ketakutan, memohon untuk meninggalkan lori di situ dan menaiki kenderaan kami. Kami cuba menenangkannya, mencadangkan agar dia terus memandu lori dan kami akan mengikutinya dari belakang sehingga sampai ke Tawau. Namun, dia begitu ketakutan sehingga tidak mahu kembali ke lorinya.

Akhirnya, rakan aku terpaksa menemani pemandu itu di dalam lori, sementara aku dan seorang lagi rakan mengikut dari belakang. Kami meneruskan perjalanan dalam keadaan yang tegang dan sunyi. Hanya bunyi enjin dan degupan jantung yang semakin laju menemani kami sepanjang perjalanan.

Pengalaman malam itu benar-benar menggoncang mental kami semua. Hutan di Kalabakan, yang sunyi dan gelap, kini menjadi lebih menyeramkan dalam ingatanku. Sehingga ke hari ini, aku masih terfikirkan kejadian itu – adakah wanita misteri itu benar-benar wujud, atau sekadar bayangan dari minda yang letih?

Namun, satu perkara pasti, aku tidak akan lagi memandang enteng apabila mendengar cerita-cerita mistik di jalanan. Di tengah hutan yang sunyi, siapa tahu apa yang sedang mengintai kita dari kegelapan?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan