Bahaya gabung loan rumah dengan adik beradik

"  Salam semua, nak minta pendapat apa yg boleh dibuat berkenaan kes saya ni. Agak buntu dan menyesal dgn tindakan membeli rumah dulu. 

Loan rumah (baru 7 tahun): Balance 490++k
Join loan: Saya (kakngah) & adik lelaki
SNP 3 nama: Saya, adik lelaki & mak

*saya dulu bekerja di timur tengah dan tidak tinggal di rumah yg dibeli. (also PJJ dgn suami yg tinggal di sarawak)

*alasan membeli rumah: Keluarga saya org susah membesar di rumah flat kos rendah.

*reason join loan: Adik lelaki sy berjanji akan takeover byr rumah lepas dia berjaya. (alhamdulillah dia boleh dikatakan senang skrg, tapi lupa diri)

- Abang sulung biawak hidup
- Adik lelaki yg join loan bersama saya totally lepas tangan walaupun mampu. (selfish) 
- Saya anak perempuan sudah 4 tahun berkahwin. 

- Ibubapa berpihak kepada anak2 lelaki mereka apabila sy minta tolong membayar bulanan rumah. Ayah narcissistic. Asbab itu saya dibuang keluarga kerana hendak menjual rumah tersebut dan mereka tidak mahu memberi kerjasama berkenaan dealing dgn bank or property agent. Semua saya buat sendirian. Kes rumah susah berlanjutan more than a year..

Disebabkan commitment rumah ini, saya terpaksa PJJ dgn suami selama 4 tahun. Selama perkahwinan kami, saya sudah gugur 2 kali disebabkan stress. 
so currently saya sudah berhenti kerja. Tp malangnya hutang rumah sy masih terpaksa tanggung. 

Rumah sy plan untuk disewakan & dijual tp malangnya, keluarga saya hancurkan keadaan rumah seperti sarang tempat penagih dadah. 

Barang2 rumah yg sy sediakan A-Z dicuri oleh mereka menyebabkan saya kerugian min 10k (termasuk 5 biji aircond). Kerosakan rumah pula yg ditinggalkan mereka menyebabkan saya & suami terpaksa keluar simpanan untuk tabung haji kami paling kurang 5k. 

Even untuk disewakan pun saya tak mampu dh nak keluar duit untuk fix rumah tu. 

Untuk jual boleh tp makan masa lama.. Saya dh sampai tahap give up. Andai muflis pun saya tak kisah dh… 
😞😞

p/s: Cooking stove & cooking hood pun dicurinya.. (ini salah 1 keadaan rumah before and after) 

Now saya faham kenapa ada certain org yg boleh bunuh diri disebabkan hutang.

Kepada yg negative with my post, I have no reason to make you believe. Takkan sy nk tunjuk segala surat, ss, bukti or bank statement just to prove me right pulak kan? unless if you could solve this problem of mine then yes. I’d be more than happy.
"
Selain daripada luahan netizen di atas, terdapat banyak lagi perkara yang perlu diambil kira sebelum berkongsi loan dengan ahli keluarga, terutamanya adik beradik. Kebanyakan orang percaya bahawa berkongsi loan dengan ahli keluarga adalah pilihan yang baik kerana ia memberi kepercayaan kepada ahli keluarga dan boleh membantu dalam menyelesaikan masalah kewangan. Namun, seperti yang telah diceritakan dalam kisah di atas, ia juga boleh membawa risiko besar kepada hubungan keluarga serta kewangan anda.

Bahaya pertama apabila berkongsi loan dengan adik beradik adalah kegagalan untuk menunaikan komitmen. Seperti yang terjadi dalam kisah di atas, adik lelaki yang berkongsi loan gagal untuk menunaikan janjinya untuk mengambil alih pembayaran rumah setelah berjaya. Hal ini menyebabkan kakaknya terpaksa menanggung beban kewangan dan tekanan emosi yang besar.

Selain itu, kegagalan untuk menyelesaikan masalah dan beban hutang juga boleh menyebabkan ketegangan emosi dalam keluarga. Seperti yang diceritakan dalam kisah di atas, hubungan antara kakak dan adik telah terjejas sehingga mencetuskan konflik keluarga yang serius. Kesilapan dalam pembayaran loan juga boleh menyebabkan masalah hubungan keluarga yang serius.

Berhati-hati apabila berkongsi loan dengan ahli keluarga, terutamanya dengan adik beradik. Selain daripada risiko kewangan, ia juga boleh membawa kepada risiko hubungan keluarga yang serius. Jika tidak dapat dielakkan, pastikan untuk membuat perjanjian bertulis tentang tanggungjawab dan pembayaran hutang untuk memastikan ketelusan dan tanggungjawab yang jelas. Ingatlah, di dunia ini, hanya pergantungan kepada Allah sahaja yang tidak akan mengecewakan kita, selain tu, akan ada risiko dan cabaran yang sedia menanti. Hati-hati dan fikirkan dengan bijak sebelum membuat keputusan yang besar seperti ini. Semoga kita semua dapat menjaga hubungan keluarga dan kewangan dengan bijak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan