Makanan Terlalu Mahal di Cameron Highland? Netizen Menjawab

Seorang pengadu telah mengemukakan kehairanan beliau berkenaan harga makanan di Cameron Highlands.  

"Assalamualaikum, sy kurang arif dgn harga makanan di Cameron Highland...pendapat kalian munasabah tak harga yg di caj? Lokasi kedai deretan berhampiran Copthorne Cameron Highlands 
Kalau ok alhamdulillah..."

Respon daripada netizen kebanyakannya adalah bahawa harga-harga ini adalah standard bagi Cameron Highlands. Mereka berpendapat bahawa disebabkan kos sewa kedai dan harga barang yang meningkat, maka perlu dijangkakan harga makanan di situ juga akan meningkat. Walaupun begitu, mereka memberitahu bahawa terdapat kedai-kedai yang menawarkan harga yang lebih berpatutan. Netizen ini juga mengesyorkan pengadu untuk mencari makanan di food court atau majlis kerana harga di situ mungkin lebih rendah. Seorang netizen turut memberi pandangannya bahawa harga di Cameron Highlands adalah munasabah jika mengambil kira kenaikan harga barang dan kos sewa, dan fakta bahawa gaji minimum pekerja juga telah dinaikkan oleh kerajaan.

Jika difikirkan sekali lagi, mungkin betul bahawa harga makanan di Cameron Highlands memang sedikit tinggi berbanding dengan tempat lain. Ini kerana Cameron Highlands merupakan kawasan pelancongan yang popular di Malaysia. Segala kos untuk menjalankan perniagaan di kawasan tersebut, termasuklah kos sewa kedai dan pekerja mungkin lebih tinggi berbanding tempat-tempat lain. Oleh itu, mungkin harga makanan yang dikenakan di kawasan tersebut adalah sejajar dengan kos yang perlu ditanggung oleh peniaga.

Akhir kata, semuanya adalah bersifat subjektif. Harga makanan yang disifatkan sebagai mahal oleh seseorang mungkin dianggap sebagai harga yang berpatutan oleh orang lain. Namun demikian, bagaimanapun masih wajar bagi orang awam untuk bertanyakan soalan berkenaan harga segala barangan dan makanan di kawasan pelancongan tertentu. Ini kerana punca bagi peningkatan harga boleh dikaitkan dengan penyelenggaraan, kos pengangkutan, serta faktor ekonomi negara. Oleh itu, adakah harga makanan di Cameron Highlands adalah standard atau tidak? Sudah tentu ia wajar dipersoalkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan