Penampakan Tapir di Bernam Jaya

Penampakan tapir berkeliaran di atas jalan raya di Bernam Jaya mengundang perhatian ramai. Kejadian tersebut turut menjadi tumpuan netizen apabila seorang pengadu melaporkan bahawa tapir tersebut sedang berkeliaran di kawasan Bernam Jaya. 
Menurut laporan pengadu, tapir tersebut kelihatan sesat dan berlegar-legar di kawasan tersebut. Beliau juga menyatakan rasa lega kerana jalan di kawasan tersebut tidak begitu sibuk. Namun, beliau turut menyuarakan kebimbangan bahawa tapir tersebut boleh terlanggar oleh kenderaan yang melintas. 

Netizen yang lain turut mengongsikan laporan tersebut dan memberikan respons mengenai perkara ini. Mereka menyatakan bahawa lembah Bernam merupakan kawasan yang sering kali dijumpai oleh tapir atau Tapirus Indicus. 

Dalam masa yang sama, terdapat Pusat Konservasi Tapir di Perhilitan Sungai Dusun terletak berdekatan memungkinkan bahawa tapir sering terlihat di kawasan tersebut. 

Adalah dipercayai bahawa penampakan tapir tersebut berlaku pada 20 Januari 2024. Netizen yang lain turut mengucapkan doa agar tapir tersebut selamat dan tidak berlaku sebarang kejadian yang tidak diingini. 
Penampakan tapir di kawasan Bernam Jaya ini turut menimbulkan minat dan kekaguman ramai netizen. Mereka turut berkongsi perkongsian mengenai tapir dan mempromosikan kesedaran mengenai kepentingan untuk menjaga dan melestarikan hidupan liar seperti tapir di negara kita. 

Sebagai masyarakat yang prihatin terhadap alam sekitar, kita perlu turut sama-sama menjaga kelestarian haiwan liar seperti tapir agar mereka terus dapat hidup dalam habitat asli mereka tanpa mengalami sebarang gangguan. Marilah kita bersama-sama menjaga dan melestarikan hidupan liar di negara kita demi kepentingan generasi akan datang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan